PERAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BAHASA INGGRIS DI MAN 2 KOTA BENGKULU
Abstract
This research aims to analyze the role of interactive learning media in improving students' English skills at MAN 2 Bengkulu City. Along with technological developments, interactive learning media has become an effective solution to help students master English language skills which include speaking, listening, reading and writing skills. This research uses a quantitative approach with a quasi-experimental design, where students who use interactive learning media are compared with students who use traditional learning methods. The research results show that the use of interactive learning media can improve students' English skills significantly, with the most visible improvements in speaking and listening skills.
References
Anderson, C.A., & Dill, K.E. (2000). "Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life." Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 772-790.
Chairudin, M. (2020). Pengembangan Kreativitas Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Pendidikan Islam, 6
Daryanto, A. (2012). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru dalam Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.
Hamzah, M. (2018). "Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Inggris Siswa." Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 45-58.
Hidayati, N. (2016). "Pengaruh Penggunaan Media Interaktif terhadap Kemampuan Menulis Siswa di Kelas XI SMA." Jurnal Penelitian Pendidikan, 10(1), 12-19.
Kurniawati, E. (2020). "Peningkatan Keterampilan Mendengarkan melalui Media Interaktif di Sekolah Menengah Atas." Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(1), 22-34.
Lestari, A.R. (2019). "Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Peningkatan Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Inggris." Jurnal Linguistik dan Pendidikan, 14(2), 39-51.
Mayer, R.E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. London. Cambridge University Press.
Rahman, F. (2017). "Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi dan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris." Jurnal Pendidikan Inovasi, 6(1), 75-86.
Suyanto, S. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Media Interaktif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Prabowo, H. (2017). Penggunaan Media Interaktif dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Copyright (c) 2025 Adinda Azzahroh Salsabilla Alimi, Beti Olfiyani, Huzaimah Mudrika, Irin Sugia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.