EKSPLORASI PEMBELAJARAN TEKS EKSPLANASI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS SISWA KELAS IX.3 SMP 14 KOTA BENGKULU DI ERA TEKNOLOGI

  • Khermarinah Khermarinah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Festi Tri Melani Festi Tri Melani Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Yuda Yuliarti Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Famel Zatrio Famel Zatrio Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Keywords: Explanatory Text Learning, Critical Thinking, Technology, Middle School Students

Abstract

This research aims to explore explanatory text learning in improving the critical thinking skills of class IX.3 students at SMP 14 Bengkulu City in the technological era. The research method used is classroom action research (PTK) with a qualitative and quantitative approach. The research results show that the application of technology-based learning in explanatory texts can improve students' analysis, evaluation and reflection skills on a phenomenon. Technology also allows students to access various sources of information independently, thereby enriching their insight and arguments in understanding explanatory texts

References

Fadilah, R. (2023). Pengaruh Media YouTube terhadap Pemahaman Siswa dalam Teks Eksplanasi. Jakarta: Pustaka Edukasi.

Gunawan, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Media Nusantara.

Hafidz, M. (2023). Mind Mapping sebagai Strategi Pembelajaran Teks Eksplanasi. Bandung: Literasi Cendekia.

Hidayat, T. (2023). Kesulitan Siswa dalam Memahami Struktur Teks Eksplanasi. Surabaya: Pena Ilmiah.

Kemendikbud. (2022). Pedoman Pembelajaran Teks Eksplanasi di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Nurhadi, S. (2023). Efektivitas Penggunaan CapCut dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Semarang: EduPress.

Putri, A. (2023). Metode Pembelajaran Konvensional dan Tantangannya dalam Era Digital. Malang: Akademika Press.

Rahmawati, D. (2022). Pemanfaatan Powtoon dalam Pembelajaran Teks Eksplanasi. Jakarta: Gramedia Edukasi.

Santoso, B. (2023). Dampak Teknologi terhadap Motivasi Belajar Siswa. Bandung: Citra Pustaka.

Sari, L. (2023). Analisis Pemikiran Kritis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Andi Publisher.

Susanto, R. (2023). Aplikasi Pengeditan Video sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Surabaya: Media Edukasi.

Suryani, E. (2023). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Abad ke-21. Jakarta: Gema Ilmu.

Trilling, B., & Fadel, C. (2021). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Francisco: Jossey-Bass.

Wahyuni, N. (2022). Minat dan Keterampilan Siswa dalam Memahami Teks Eksplanasi. Makassar: Ilmu Cendekia.

.

Published
2025-03-25
How to Cite
Khermarinah, K., Festi Tri Melani, F. T. M., Yuliarti, Y., & Famel Zatrio, F. Z. (2025). EKSPLORASI PEMBELAJARAN TEKS EKSPLANASI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS SISWA KELAS IX.3 SMP 14 KOTA BENGKULU DI ERA TEKNOLOGI. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 408 - 413. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4451