KESADARAN PESERTA DIDIK DALAM MENJAGA LINGKUNGAN DAN KEBERLANJUTAN SDA DI SMP NEGERI 11 BENGKULU TENGAH

  • Salamah Salamah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Rizky Sangkut Salsabillah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Helmi Susilawati Helmi Susilawati Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Keywords: Environmental awareness, sustainability of natural resources, students, SMP Negeri 11 Central Bengkulu

Abstract

Students' awareness of protecting the environment and sustainability of natural resources (SDA) is an important factor in creating a healthy and sustainable environment. This research aims to analyze the level of awareness of students at SMP Negeri 11 Central Bengkulu regarding the environment and the role of schools in increasing this awareness. The method used is a qualitative descriptive approach with observation, interviews and questionnaires as data collection techniques. The research results show that the majority of students have a fairly good awareness of protecting the environment, but there are still several obstacles such as a lack of supporting facilities and a lack of socialization regarding the sustainability of natural resources. Efforts that can be made include increasing environmental education programs, providing recycling facilities, and implementing school greening programs.

References

Andriani, S., & Wijayanti, T. (2021). Pendidikan Lingkungan Hidup untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologis Siswa Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 12(1), 67-80.

Astuti, R., & Setiawan, A. (2020). Peran Sekolah dalam Membangun Karakter Peduli Lingkungan Siswa. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 7(2), 101-115.

Handayani, L., & Priyanto, D. (2021). Implementasi Program Green School dalam Meningkatkan Kesadaran Lingkungan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Hijau, 5(1), 23-38.

Hidayat, T., & Rahma, S. (2022). Strategi Peningkatan Kesadaran Lingkungan melalui Kurikulum Sekolah Berbasis Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(3), 88-104.

Rahmat, A., & Suryani, D. (2021). Dampak Program Sekolah Adiwiyata terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa. Jurnal Ekologi Pendidikan, 6(2), 55-70.

Sari, A., Rahmawati, D., & Nugroho, P. (2022). Pengaruh Program Sekolah Sehat terhadap Kesadaran Ekologis Siswa. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 15(2), 45-58.

Siskayanti, R., & Chastanti, P. (2022). Peran Sekolah dalam Menanamkan Kesadaran Lingkungan pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(1), 23-35.

Suyono, B., & Hartini, L. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesadaran Lingkungan Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Riset Pendidikan, 8(4), 120-135.

Wahyuni, T., & Kusuma, H. (2021). Pentingnya Peran Guru dalam Menanamkan Kepedulian Lingkungan pada Siswa SMP. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Lingkungan, 4(1), 78-92.

Wulandari, F., & Prasetyo, B. (2022). Integrasi Pendidikan Lingkungan dalam Kurikulum Sekolah Menengah untuk Meningkatkan Kesadaran Siswa terhadap Keberlanjutan Lingkungan. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 11(2), 150-165.

Published
2025-03-25
How to Cite
Salamah, S., Sangkut Salsabillah, R., & Helmi Susilawati, H. S. (2025). KESADARAN PESERTA DIDIK DALAM MENJAGA LINGKUNGAN DAN KEBERLANJUTAN SDA DI SMP NEGERI 11 BENGKULU TENGAH. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 395 - 401. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4459