Implementasi Dan Evaluasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah
Abstract
Education plays an important role in the development of society and the growth of individuals, with School-Based Management (SBM) being a relevant paradigm for improving the quality of education. This research uses a descriptive qualitative method to analyze the implementation and evaluation of SBM in an effort to improve school quality. Data were collected through documentation studies and analyzed inductively to identify important information related to SBM. The results show that SBM gives autonomy to schools to manage their own educational resources and programs, increases active participation from all relevant parties, and encourages continuous evaluation for improvement. The implementation of SBM can also improve transparency, accountability and the development of principals' leadership skills. However, challenges such as poor understanding of the concept and lack of resource support require attention. Evaluation of SBM provides an overview of changes in school quality and is an important tool for continuous improvement, which in turn contributes significantly to improving the quality of education
References
Aji, Nurdin Setia. “Pengaruh Manajemen Berbasis Sekolah Dan Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru (Studi Terhadap Guru Pendidikan Jasmani Se-Kecamatan Karangpawitan Kabupaten Garut).” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana Administrasi Pendidikan 1, no. 2 (2013): 165–72.
Andriyan, Ade, and Nono Hery Yoenanto. “Optimalisasi Penerapan Dan Pengelolaan Manajemen Berbasis Sekolah : Literatur Review.” Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan 10, no. 1 (2022): 14–27.
Azis, Abdul. “Evaluasi Pelaksanaan Manajemn Berbasis Sekolah ( MBS ).” Manajemen Pendidikan Islam 6, no. 1 (2020): 75–87.
Guru, Kinerja, D I Smk, and Negeri Wonosari. “PENGARUH MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH (MBS) TERHADAP KINERJA KINERJA GURU DI SMK NEGERI 2 WONOSARI.” Skripsi, 2011.
Hakim, Muhammad Nur. “Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Mewujudkan Sekolah Islam Unggulan.” Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 2 (2016): 104–14. https://doi.org/10.31538/NDH.V1I2.7.
Hamid, Hamid. “Manajemen Berbasis Sekolah.” Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam 1, no. 1 (2018): 87–96. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i1.86.
Mattone, Abd Hamid, Pendidikan Guru, Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, and Kinerja Guru. “HUBUNGAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DENGAN KINERJA GURU TINGKAT SEKOLAH DASAR DI SDN 150.” JKP: Jurnal Pendidikan Khasanah 2, no. 1 (2023).
Mbs, Implementasi, and Meningkatkan Mutu Pendidikan. Implementasi MBS Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 2020, 2020.
Meningkatkan, Untuk, and Mutu Sekolah. “MANAJEMEN PENGETAHUAN UNTUK MENINGKATKAN MUTU SEKOLAH Sumarno.” Manajemen Pengetahuan Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah, 2010, 85–94.
Pratiwi, Sri Nurabdiah. “Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah.” EduTech 2, no. 1 (2016): 86–96.
Risamasu, Jermina H, and A Pendahuluan. “KAJIAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DI SMA NEGERI 1 SARMI.” Jurnal MAPENDIK – Magister Manajemen Pendidikan Uncen 04, no. 02 (2017): 137–51.
Rizka Azhara. “Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah.” Manajemen Pendidikan Islam 5 (2019): 15–21.
Sodik, M A. “MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH (Konsep Dan Penerapannya Pada Pendidikan).” … : Jurnal Program Studi Pendidikan Agama … 14, no. 2 (2021): 62–79.
Alimin, Alimin. "Manajemen Mutu Pendidikan." Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 19.2 (2021): 237-255.
Qomaruddin, Qomaruddin. 2020. “IMPLEMENTASI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGEMBANGKAN SEKOLAH ADIWIYATA DI MAN 1 GRESIK”. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 18 (2), 108-28. https://doi.org/10.36835/jipi.v18i2.3575.
Alimin, Sunarto, and Farikhul Anwar. "Manajemen Profesional Guru." Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 20.2 (2022): 244-273.
Copyright (c) 2024 Lutfi Hakim, Abdul Muid, Farikhul Anwar, Robihatul Khoiriyah, Afridha Berti Ibmagara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.