ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN IPS DI SMP 5 KOTA BENGKULU DAN STRATEGI PENYELESAIANNYA

  • Rahmat Wahyuddin Rahmat Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Feny Martina Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Dwita Amanda Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Putri Dwi Septian Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Kata Kunci: Kesulitan Belajar, IPS, SMP 5 Kota Bengkulu, Strategi Pembelajaran

Abstrak

This research aims to analyze the learning difficulties experienced by students in Social Sciences (IPS) subjects at SMP 5 Bengkulu City and formulate strategies for solving them. The research method used is a qualitative descriptive method with data collection techniques through observation, interviews and questionnaires to students and teachers. The research results show that students' learning difficulties in social studies subjects are caused by several factors, such as lack of interest in learning, difficulty in understanding abstract concepts, and limited learning resources. To overcome these difficulties, several strategies can be applied, including the use of innovative learning methods, the use of interactive learning media, and the provision of intensive study guidance.

Referensi

Anggraini, T. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Fadillah, R. (2022). Peran Orang Tua dalam Mendukung Prestasi Akademik Siswa. Jakarta: Bumi Aksara.

Fitriani, S. (2021). Dampak Lingkungan Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa. Bandung: Alfabeta.

Hidayat, A. (2022). Kesulitan Belajar dalam Mata Pelajaran IPS: Faktor dan Solusi. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Kusuma, R. (2023). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Lakudo. Makassar: Widya Pustaka.

Lestari, M. (2022). Analisis Faktor Eksternal dalam Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Surabaya: Graha Ilmu.

Nugroho, D. (2022). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik di SMP N 2 Kemusu Boyolali. Semarang: Cendekia Press.

Putri, A. (2022). Persepsi Siswa terhadap Mata Pelajaran IPS dan Pengaruhnya terhadap Motivasi Belajar. Medan: Universitas Sumatera Utara Press.

Rahmawati, N. (2023). Analisis Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPS di SMP 5 Kota Bengkulu. Bengkulu: Penerbit Akademika.

Rohman, T. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sari, P. (2021). Pentingnya Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Pendidikan Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Saputra, H. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Siswa di SMP N 2 Kemusu Boyolali. Solo: UNS Press.

Setiawan, B. (2021). Bimbingan dan Konseling dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Susanto, A. (2020). Psikologi Pendidikan: Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Belajar Siswa. Jakarta: Kencana.

Wijayanti, R. (2021). Pengaruh Faktor Internal dan Eksternal terhadap Kesulitan Belajar Siswa di SMP Negeri 1 Plantungan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press

Diterbitkan
2025-03-18