REFLEKSI PENGALAMAN MAHASISWA MAGANG DALAM MENGELOLA PEMBELAJARAN DI SMP NURUL HUDA PANORAMA KOTA BENGKULU
Abstract
Internship is an academic activity that provides practical experience for students in the world of education. This article aims to reflect on the experiences of intern students in managing learning at Nurul Huda Panorama Middle School, Bengkulu City. The method used in this research is qualitative reflection based on students' direct experiences. The results of the reflection show that students face various challenges, such as differences in student characteristics, classroom management, and effective planning and implementation of learning. However, through this experience, students also gain better pedagogical skills and a deeper understanding of the world of education. It is hoped that this article can be a reference for students who will undergo internships as well as for educational institutions in improving more effective internship programs.
References
Dewi, A., Rahman, T., & Setiawan, R. (2024). Strategi Magang Guru Industri dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Vokasi. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 12(1), 45-60.
Lubis, R., Hidayat, A., & Sari, M. (2021). Efektivitas Program Pemagangan dalam Membentuk Kompetensi Mahasiswa Secara Holistik. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan, 9(2), 112-125.
Siregar, A. (2024). Refleksi Program Magang di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini: Studi Kasus di TK PGRI Gandangbatu. Jurnal Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 33-48.
Ufia, N., Susanto, B., & Widodo, D. (2024). Peran Program Magang dalam Meningkatkan Hard Skill dan Soft Skill Mahasiswa. Jurnal Pengembangan Karier Mahasiswa, 5(2), 98-110.
Arifin, M., & Wahyuni, R. (2023). Pentingnya Soft Skills dalam Dunia Pendidikan: Studi pada Mahasiswa Magang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(3), 150-168.
Hidayat, Z., & Lestari, D. (2022). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran: Tantangan dan Peluang bagi Guru dan Mahasiswa Magang. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 55-73.
Khoirudin, M. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Di MI Al Khoiriyah Cerme Gresik. JURNAL ILMU PENGETAHUAN DAN PENDIDIKAN ISLAM, 11(11), 26-39.
Prasetyo, E., & Nugroho, S. (2023). Adaptasi Mahasiswa Magang terhadap Budaya Kerja di Sekolah. Jurnal Studi Pendidikan, 6(1), 88-102.
Santoso, Y., & Anwar, R. (2024). Strategi Manajemen Kelas bagi Mahasiswa Magang dalam Menunjang Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 10(2), 121-135.
Susanti, L., & Wahyu, A. (2022). Pengaruh Program Magang terhadap Kesiapan Mahasiswa dalam Menghadapi Dunia Kerja. Jurnal Pendidikan Profesi, 7(4), 210-225.
Yusuf, T., & Maulana, F. (2023). Dampak Program Magang terhadap Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 75-89
Copyright (c) 2025 Novita Angra Novita Angra, Ina Putri Listari, Dora Wisma Delli, Popy Nurmaini Popy Nurmaini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.