Sasaran Pendidikan Agama Islam Dalam Konteks Pemikiran Hasan Langgulung
Abstract
The concept of Islamic education formulated by various sources and perspectives. One of the important is the ultimate aim of Islamic education, such to create a students those have a good intellectual, social skill, and religius awareness. How does it purposes can be created effectively and efficiently ? One of basis for determining these purposes which instructional strategy and method will be selected is the knowledge of the objectives of the instruction itself. The instructional objective includes cognitive/intellectual capability, affection/behavior, and psychomotors /motorics. On the other hand, Islamic education must handle three religius function; functions; academic, and, psychological.References
Anshari, Endang Saifuddin, Pokok-Pokok Pikiran tentang Islam, Jakarta: Usaha Enterprise, 1976.
Arifin, M, Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta : Bumi Aksara, 1991.
Marimba, Ahmad D., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung : Mizan, 1980.
Langgulung, Hasan, “The Ummatic Paradigm for Psychologyâ€, dalam,Mizan: Islamic Forum of Indonesia for World Culture and Civilization, Religion and the Spirit of World-Peace, Vol.III, No.2, 1990.
_______, Asas-Asas Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru, 2003, terbit pertama tahun 1985.
________, Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Islam, Bandung: PT.Al-Ma’arif, 1995, ditulis tahun 1979.
________, Kreativitas dan Pendidikan Islam Analisis Psikologi dan Falsafah,Jakarta : Pustaka A-Husna, 1991.
________, Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan,Jakarta : Pustaka Al-Husna, 1989, terbit pertama tahun 1984.
________, Pendidikan dan Peradaban Islam, Jakarta : Pustaka Al-Husna, 1985.
________, Pendidikan Islam dalam Abad 21, (edisi revisi), Jakarta : Pustaka Al-Husna Baru, 2003, ditulis pertama tahun 1988 dan direvisi tahun 2002.
________, Pendidikan Islam Suatu Analisa Sosio-Psikologikal, Kuala Lumpur: Pustaka Antara, 1979.
________, Pengenalan Tamaddun Islam dalam Pendidikan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992.
________, Peralihan Paradigma dalam Pendidikan Islam dan Sains Sosial,Jakarta: Gaya Media Pratama, 2002.
________, Psikologi dan Kesihatan Mental di Sekolah-Sekolah, Kuala Lumpur: Penerbit UKM, 1983.
________, Teori-Teori Kesihatan Mental, Selangor: Pustaka Huda, 1983