Character Building in Pondok Pesantren Al-Ghurobaa'
DOI:
https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v7i2.4519Keywords:
character building, pesantren, santri, social structureAbstract
This research aims to describe how the character building in Al-Ghurobaa's Pesantren. This research uses qualitative analysis. Data collection using interviews, observation, and documentation. The data were analyzed through the stages of data reduction, data presentation, and concluding. The findings in this study are that character building begins with building the social structure of the pesantren. The social structure of the pesantren is made through three stages, namely making rules, enforcing rules, and habituating the rules. The contribution of this research is helpful for pesantren who want to build character. Pesantren can imitate the pattern done at Al-Ghurobaa's Pesantren.References
Ali, M. Aisyah. Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasinya. Jakarta: Kencana, 2018.
Aliy. Terjemah Ta’limul Mta’alim: Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan. Kudus: Menara Kudus, 2007.
Arsyad, Aisyah, Muhammad Irfan Hasanuddin, Muhammad Muntahibun Nafis, Muhammad Rozali, Rofhani, and Siti Mahmudah. Muslim Subjectivity Spektrum Islam Indonesia. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani, 2007.
Asfar, Muhammad. Islam Lunak Islam Radikal Pesantren, Terorisme, Dan Bom Bali. Surabaya: JP Press, 2003.
Basri, Hasan. “Eksistensi Pesantren: Antara Kultivasi Tradisi Dan Transformasi Edukasi.†Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 7, no. 2 (December 29, 2017): 313. https://doi.org/10.22373/jm.v7i2.2367.
———. Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. semarang: formaci, 2017.
Daulay, Haidar Amir. Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2012.
Feisal, Jusuf Amir. Reorientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Gema Insan Press, 1995.
Hamid, Abdullah. Pendidikan Karakter Berbasis Pesantren (Pelajar Dan Santri Dalam Era IT Dan Cyber Cultur). Surabaya: imtiyaz, 2017.
Hasan, Muhammad Nur. “Model Pembelajaran Berbasis Pondok Pesantren Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Pondok Pesantren Raoudhotut Tholibin Rembang Jawa Tengah.†Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 2016. https://doi.org/10.21580/wa.v3i2.1146.
Indra, Hasbi. Pendidikan Pesantren Dan Perkembangan Sosial-Kemasyarakatan. Yogyakarta: Deeplublish, 2018.
Ismail, Makki. Konsep Dasar Belajar Dan Pembelajaran. Edited by moh. Afandi. Kadur Pamekasan: Duta Media, 2019.
Juhari, Juhari, and Zainal Hakim. "Inspiring Teacher; Sosok dan Perannya dalam Mengorganisir Pembelajaran Berbasis Manajemen Mutu." Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman 2.2 (2018): 49-64.
Putra, M. Kholil Baita. "Eksistensi Sistem Pesantren Salafiyah dalam Menghadapi Era Modern." Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman 1.1 (2015): 87-104.
Kompri. Manajemen Dan Kepemimpinan Pndok Pesantren. Jakarta: Kencana, 2018.
Lickona, Thomas. Educating for Character (Mendidik Untuk Membangun Karakter). Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Moesa, Ali Maschan. Nasionalisme Kiai Konstruksi Sosial Berbasis Agama. Surabaya: PT LKIS Pelangi Aksara, 2007.
Mu’un, Fatchul. Pendidikan Karakter Kontruksi Teoritik Dan Praktek. Jakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.
Naiyya Balaya, Arni, and Ashif Az Zafi. “Peranan Kearifan Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik.†Journal of Civics and Education Studies 7, no. 1 (August 26, 2020): 27–34. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/PKn/article/view/4791.
Ramdhan, Tri Wahyudi. "Desain Kurikulum pendidikan Islam berbasis tauhid." Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman 5.1 (2019): 118-134.
Ramdhan, Tri Wahyudi. "Islam Nusantara: Pribumisasi Islam ala NU." Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman 2.1 (2018): 73-91.
Said, Nur, and Izzul Mutho. Santri Membaca Zaman. Kudus: Santri Menara Pustaka, 2016.
Setiawan, Irfan. Pembinaan Dan Pengembangan Peserta Didik Pada Institut Pendidikan Berasrama. Yogyakarta: Writting Revolution, 2013.
Syuhud, A. Fatih. Pendidikan Islam Cara Mendidik Anak Salih, Smart, Dan Pekerja Keras. Malang: Pustaka Al-Khoirot, 2015.
Tanshil, Sri wahyuni. “Model Pembinaan Pendidikan Karakter Pada Lingkungan Pondok Pesantren Dalam Membangun Kemandirian Dan Disiplin Santri.†Penelitian Pendidikan, 2012.
Thohir, Kholis. “Kurikulum Dan Sistem Pembelajaran Pondok Pesantren Salafi Di Kecamatan Kresek Kabupaten Tangerang Provinsi Banten.†Jurnal Analytica Islamica, 2017.
Zafi, Ashif Az. “Pemahaman Dan Penghayatan Peserta Didik Tentang Ibadah Dalam Pembelajaran Fiqih Di MI Manafiul Ulum Gebog Kudus.†Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 6, no. 1 (June 14, 2020): 47–58. https://doi.org/10.32332/ELEMENTARY.V6I1.1692.
Zhofier, Zamaksyari. Tradisi Pesantren; Studi Tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta: LP3ES, 2016.
Zubaedi. Desain Pendidikan Karakter Konsepsi Dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2011.
Interview Results from Mustamir Abdul Mu'in, As Caretaker of Pondok Al-Ghurobaa', Place: Ndalem Caretaker's Living Room, Sunday, March 15 2021, 12.30 WIB – Done.
Interview results from Da'imatul Siti Rodliyah, as security for the Al-Ghurobaa' Girls', Al-Ghurobaa' Pondok Putri Office, on Friday, March 13, 2021, 15.00 WIB - End.
Interview results from Isfi Mahyanal Husna, as Chairperson of the Al-Ghurobaa' Girls' Boarding School, Place: Al-Ghurobaa' Pondok Putri Office, on Saturday, March 14, 2021, 16.00 WIB - Done.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.