Meningkatkan Keterampilan Konseling dengan Mind Skills
Keywords:
mind skills, counseling, experiential learningAbstract
Counseling service is a service to help counselee in obtaining their understanding to be used in their life time. So they can determine the better choice that is useful and suitable with their environment condition. Counselee will obtain a good skill when the counselor is not only able to use the technique and communication of counseling but also how to arrange their mind which is called as mind skill that can be trained with experiential learning. This article tries giving an argument and theoretical review about the importance of mind skill in a counseling because empirical researches find out some of counselors that are not able to give counseling service comprehensively, the fact counselor tend to fall in their selfishness, then they are dominated by their negative self-talk and they tend to act more experienced and then transfer their experience to the counseleeReferences
ABKIN. 2007. Standar Kompetensi Konselor. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
Corey, G. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy.Belmont: Thomson Brooks/Cole.
Hidayah, N. 2009.Process-Audit dalam Penyelenggaraan Pendidikan Akademik S1 Bimbingan dan Konseling. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Hidayah, N. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Pengalaman untuk Mengembangkan Mind Competence Calon Konselor. Laporan penelitian tidak diterbitkan. Malang: LPPM UM.
Jones, R. N. 2003. Introduction to Counseling Skills.London: Sage Publications.
Jones, R. N. 2005. Practical Counselling and Helping Skills. London: Sage Publications.
Kolb, D. A. 1984. Experiential Learning: Experiences as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
McLeod, J. 2003. An Introduction to Counseling. New York: McGraww-Hill.
Mulawarman. 2010. Penerapan Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) untuk Meningkatkan Harga Diri (Self-Esteem) Siswa SMA: Suatu Embedded Experimental Design. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Muslihati.2011. Penerapan Pembelajaran melalui Pengalaman pada Matakuliah Konseling Multibudaya. Disertasi tidak dipublikasikan. Malang: PPs UM.
Setiyowati, A. J. 2011. Riset Evaluatif Penyelenggaraan Layanan Konseling di SMA Se-Kota Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Simon, I. M. 2011. Penerapan Metode Experiential Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Coping Self-talk bagi Calon Konselor. Tesis tidak dipublikasikan. Malang: PPs UM.
Sutanto, L. 2008. Eksplorasi Motif-motif dan Mind Skill dalam Diri Konselor: Materi dalam Penajaman Keterampilan Konseling. Malang: tidak diterbitkan
Corey, G. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy.Belmont: Thomson Brooks/Cole.
Hidayah, N. 2009.Process-Audit dalam Penyelenggaraan Pendidikan Akademik S1 Bimbingan dan Konseling. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Hidayah, N. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Pengalaman untuk Mengembangkan Mind Competence Calon Konselor. Laporan penelitian tidak diterbitkan. Malang: LPPM UM.
Jones, R. N. 2003. Introduction to Counseling Skills.London: Sage Publications.
Jones, R. N. 2005. Practical Counselling and Helping Skills. London: Sage Publications.
Kolb, D. A. 1984. Experiential Learning: Experiences as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
McLeod, J. 2003. An Introduction to Counseling. New York: McGraww-Hill.
Mulawarman. 2010. Penerapan Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) untuk Meningkatkan Harga Diri (Self-Esteem) Siswa SMA: Suatu Embedded Experimental Design. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Muslihati.2011. Penerapan Pembelajaran melalui Pengalaman pada Matakuliah Konseling Multibudaya. Disertasi tidak dipublikasikan. Malang: PPs UM.
Setiyowati, A. J. 2011. Riset Evaluatif Penyelenggaraan Layanan Konseling di SMA Se-Kota Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Simon, I. M. 2011. Penerapan Metode Experiential Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Coping Self-talk bagi Calon Konselor. Tesis tidak dipublikasikan. Malang: PPs UM.
Sutanto, L. 2008. Eksplorasi Motif-motif dan Mind Skill dalam Diri Konselor: Materi dalam Penajaman Keterampilan Konseling. Malang: tidak diterbitkan
Downloads
Published
2015-06-10
How to Cite
baikuni, ahmad. (2015). Meningkatkan Keterampilan Konseling dengan Mind Skills. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 109–119. Retrieved from https://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/ulumuna/article/view/146
Issue
Section
Articles
License
Jurnal ini terbuka untuk umun dan bisa digunakan untuk kepentingan ilmiah lainnyaÂ