Komodifikasi Agama Dan Simbol Keagamaan ‘Jilbab’ Di Media Online Dalam Persepsi Netizen

  • Farhan Farhan Universitas Nurul Jadid Paiton Probolinggo
  • Faisul Islamiyah Universitas Nurul Jadid Paiton Probolinggo
Keywords: Komodifikasi Agama, Simbol Agama, Persepsi Netizen

Abstract

The purpose of this study is to provide information to the public about Islamic law in covering the aurat and revealing the commodification and obscurity of the meaning of religious symbols. This study uses a critical paradigm with the study of political communication. Commodification plays its role in giving influence and signs for Muslim fashion usage. Where religious symbols (headscarves) basically have a very meaningful religious value, even highly recommended in their use. In collecting data, this research uses virtual ethnographic analysis with objects of visual studies in good cyber media in the form of photo publications and social media views. The results showed that religious symbols (headscarves) had been commodified, obscured and even exploited as commodities to be traded. The development of using social media, causing religious symbols (headscarves) can be enjoyed so widely by the community. Where internet citizens or netizens can play a role as a controller or actor of information that is being discussed, that is controlling the thinking of a message, which will give birth to perceptions of the internet community or other netizens.

References

Agus Maladi Irianto. 2016. ‘Komodifikasi Budaya Di Era Ekonomi Global Terhadap Kearifan LokaL :Studi Kasus Eksistensi Industri Pariwisata Dan Kesenian Tradisional Di Jawa Tengah’, Jurnal Theologia, Vol 27.
Budiati, Atik Catur. 2011. ‘Jilbab: Gaya Hidup Baru Kaum Hawa’, Jurnal Sosiologi Islam, 1.
Dendy Suseno Adhiarso, Prahastiwi Utari dan Yulius Slamet. 2017. ‘Pemberitaan Hoax Di Media Online Ditinjau Dari Konstruksi Berita Dan Respon Netizen’, Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol 15.
Efa Rubawati, 2018. ‘Media Baru: Tantangan Dan Peluang Dakwah’, JURNAL STUDI KOMUNIKASI, vol 2.
Fadilah, Dani. 2015. ‘Komodifikasi Seksual Dalam Kepentingan Ekonomi Portal Berita Online’, Informasi Kajian Ilmu Komunikasi, Vol 45.
Fakhruroji, Moch, 2015. ‘Komodifikasi Agama Sebagai Masalah Dakwah’, Jurnal Ilmu Dakwah, 5.
Farhan, 2018.‘Religiusitas Komunitas Muslim Di Media Sosial ( Studi Kasus Tilawah Al-Qur ’ an Alumni Pramuka UIN Sunan Ampel Surabaya ) Abstract ’:, Jurnal Asy-Syari’ah, vol 4.
Fatoni, Uwes dan Siti Tarwiah, 2016. Respon Netizen terhadap Dakwah bi al-Qalam K.H.Muhammad Arifin Ilham di Media Sosial, (Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Vol. 01, No. 01.
Hudaeri, Mohamad. 2016. Menentang Sekularisme: Upaya Membentuk Kesalehan Subjek Muslim di Banten. Jurnal Theologia, [S.l.], v. 27, n. 2, p. 305-330, dec.
Hana Qodzari Mayaningrum, Agus Triyono.2016. ‘Komodifikasi Hijab Dalam Iklan Kosmetik’, Jurnal CHANNEL, 4.
Muktiyo, Widodo, 2015. ‘Komodifikasi Budaya Dalam Konstruksi Realitas Media Massa’, MIMBAR, Vol 31.
Nazla Putri Utari, Nina Siti S. Siregar.2015. ‘Pemaknaan Penggunaan Jilbab Syar ’ I diKalangan Mahasiswa Psikologi’, Jurnal Simbolika, vol 1.
Prajarto, Nunung, 2015. ‘Netizen Dan Infotainment : Studi Etnografi Virtual Pada Akun Instagram @ Lambe _ Turah’, Jurnal Ilmu Komunikasi, 15.
Ramadhini, Eveline, ‘Jilbab Sebagai Representasi Simbolik Mahasiswi Muslim Di Universitas Indonesia’, Jurnal Sosiologi, 22.
Rochman, Kholil Lur dan Dede Susanti, 2016.‘Analisis Terhadap Komodifikasi Tubuh Perempuan Dalam Iklan Es Krim Magnum Versi Pink & Black’, Komunika, 10
Rozaki, Abdur, 2013. ‘Komodifikasi Islam ( Kesalehan Dan Pergulatan Identitas Di Ruang Publik ) 1’, XIV.
Rulli Nasrullah, 2014. Teori Dan Riset Media Siber (Cybermedia), ed. by Irfan fahmi Endang Wahyudi, 1st edn (Jakarta, 2014).
Santoso, Widjajanti M, 2014. ‘Commodification Of Moslema Style Through Social Media’, 17.
Syahputra, Iswandi. 2016. ‘Agama Di Era Media : Kode Religius Dalam Industri Televisi Indonesia’, Esensia, 17.
———, ‘Media Sosial Dan Prospek Muslim Kosmopolitan : Konstruksi & Peran Masyarakat Siber Pada Aksi Bela Islam’, Jurnal Komunikasi Islam, 8 (2018)
Yasir. 2015. ‘Simbol Dalam Industri Televisi ( Analisis Semiotika Sinetron Tukang Bubur Naik Haji Di RCTI Episode 1060 )’, Jurnal Ilmu Komunikasi, vol 6.
Yohana, Dadi Ahmadi dan Nova, 2017.‘Konstruksi Jilbab Sebagai Simbol Keislaman’, Media Tor, vol 8.
Yusuf, Muhamad Fahrudin. 2016. ‘Komodifikasi : Cermin Retak Agama Di Televisi : Perspektif Ekonomi Politik Media’, 1.
https://www.idntimes.com/life/women/hendria-1/10-inspirasi-busana-syari-ala-oki-setiana-dewi-untuk-berbagai-kegiatan-c1c2, diakses pada 26 desember 2018.
https://nasional.kompas.com/read/2010/08/28/08312380/Komodifikasi.Agama.Jadi.Sumber.Kekerasan-14, Diakses tanggal 02 Januari 2019.
https://www.instagram.com/ , diakses pada 26 desember 2018.
https://www.instagram.com/ , diakses pada 27 desember 2018
Published
2019-03-24
How to Cite
Farhan, F., & Islamiyah, F. (2019). Komodifikasi Agama Dan Simbol Keagamaan ‘Jilbab’ Di Media Online Dalam Persepsi Netizen. At-Tahdzib: Jurnal Studi Islam Dan Muamalah, 7(1), 51 - 69. Retrieved from https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tahdzib/article/view/3543
Section
Articles