Pendidikan Islam Wasathiyah ke-Indonesia-an
DOI:
https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v2i1.3330Keywords:
Islam Wasathiyah, Tolerance dan ModerateAbstract
Wasathiyah or moderate Islamic education is a planned and systematic effort to bring the learner to the middle, not to exaggerate in a particular position, to be at the point of attitude perpendicular to the truth or to uphold justice. In the implementation of moderate personality has the understanding and practice of religion with the characteristics: moderation, balance. straight and firm, tolerant, egalitarian, deliberative, reformist and inhospitable.The focus of this paper would be to elaborate the extent of tolerance as the most important feature of wasathiyah Islam being the goalReferences
Ade Wijdan SZ. Dkk. 2007,Pemikiran dan Peradaban Islam.Yogyakarta: Safiria Insania Press.
Al-Ashfahani, Raghib. Mufrodat Al-Fazh Al-Qur`an, (Beirut : Dar Al- Syamsiyah. 1992)
Alex R. Rodger, 1982, Educational and Faithin Open Society , Britain: The Handel.
Alwi Shihab, 2001, Islam Inklusif: Menuju Sikap Terbuka Dalam Beragama, Bandung: Mizan.
Echol, Jhon dan Hassan Shadili. 2003. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia.
Hery Sucipto, 2007, Tarmizi Taher dan Islam Madzhab Tengah, Pengantar editor dalam Hery Sucipto (ed.), Islam Madzhab Tengah: Persembahan 70 Tahun Tarmizi Taher. Jakarta: Grafindo Khazanah Ilmu.
Husein Muhammad, 1999, Memahami Sejarah Ahlussunnah Waljamaah: Yang Toleran dan Anti Ekstrem, dalam Imam Baehaqi (ed.), Kontroversi Aswaja. Yogyakarta: LkiS.
Lihat Azyumardi Azra, 2013, Distinguishing Indonesian Islam: Some Lessons to Learn, dalam Jajat Burhanudin dan Kees van Dijk (eds.), Islam in Indonesia: Contrasting Images and Interpretations. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Majalah Mimbar Ulama Edisi 372, Hasil Munas IX MUI di Surabaya, 25 Agustus .
Mohd Shukri Hanapi, The Wasatiyyah (Moderation) Concept in Islamic Epistemology: A Case Study of its Implementation in Malaysia, dalam Jurnal International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 4, No. 9 (1); July 2014.
Muhammad Abdul Karim, 2003, Pengaruh Islam dalam Pembinaan Moral Bangsa di Indonesia (Telaah Akulturasi Budaya Islam-Indonesia), Desertasi Tidak Diterbitkan, UIN Sunan Kalijaga.
Muhammad Ali, 2003, Teologi Pluralis-Multikultural: Menghargai Kemajemukan, Menjalin Kebersamaan. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
Mujamil Qomar, 2002, NU Liberal; Dari Tradisionalisme Ahlussunnah ke Universalisme Islam. Bandung: Mizan.
Mushaddad Hasbullah dan Mohd Asri Abdullah, 2013, Wasatiyyah Pemacu Peradaban Negara. Negeri Sembilan: Institut Wasatiyyah Malaysia.
Quraish Shihab , 2002. Tafsir Al-Mishbah, Vol. I. Jakarta: Lentera Hati.Rahmatan Lil ‘Alamin. Jakarta: Pustaka Ikadi.
Satori, Achmad Isma’il, dkk. 2007. Islam Moderat : Menebar Islam
Sudibjo, 1991, Toleransi Beragama Ensiklopedi Nasional Indonesia. Jakarta: Cipta Adi Pustaka.
Syamsuddin, Din, 1992, “Tanggapan Terhadap Abdurrahman Wahid; Masalah Kepemimpinan umat Islam†(Surabaya: Jawa Pos, 26Agustus 1992).
Toto Suharto, Gagasan Pendidikan Muhamadiyyah dan NU Sebagai Potret Pendidikan Islam Moderat di Indonesia, (Jurnal ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, Volume 9, Nomor 1, September 2014).
Umar Hasyim, 1991, Toleransi dan Kemerdekaan Beragama dalam Islam sebagai Dasar Menuju Dialog dan Kerukunan Antar Agama, Surabaya: Bina Ilmu.
Wan Kamal Mujani, dkk, 2015. The Wasatiyyah (Moderation) Concept: Its Implementation In Malaysia,‖ dalam Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, (Rome-Italy, Vol. 6 No. 4 S2, July, 2015).
Yusuf al-Qaradawi, 1998, Mustaqbal al-Usuliyyah al-Islamiyah. Beirut: al- Maktab al-Islami.
Yusuf Al-Qardhawy,(t.t). Nahwa Wahdah Fikriyah Lil ‟Amilin Lil Islam, Terj.Menuju Kesatuan Fikrah Aktivis Islam. Jakarta: Robbani Press.
Zuhairi Misrawi, 2010, Pandangan Muslim Moderat: Toleransi, Terorisme, dan Oase Perdamaian. Jakarta: Kompas
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.