Improvisasi Manajemen Pembelajaran Untuk Efektivitas Pencapaian Tujuan Pembelajaran

  • Ahmad Faiz Mahbubi Addaraini Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Nuril Mufidah Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
Keywords: learning management, program management, Arabic education

Abstract

During this pandemic, many lecturers improvise in learning management because teaching no longer runs with a standard system but runs more flexibly based on conditions in the field. Included in the learning of management courses for class E MPBA UIN Malang, which is the goal to be described in this study. This research includes descriptive qualitative research, data collection techniques using interviews and observations, while data analysis in this study uses spiral analysis techniques where the authors reinterpret the data found repeatedly and adjust the results to the research objectives. The results of this study indicate; 1) the learning planning stage in this course is declared effective because it does not burden students and helps them complete research articles more quickly, 2) the organizing or class management stage is declared effective because it can maintain optimal learning conditions online, 3) the implementation stage is declared less effective because the use of WhatsApp groups reduces students' enthusiasm in working on articles, and 4) the evaluation stage, is declared effective because it meets the principles in the theory of evaluation of learning outcomes which consist of the overall principle, the principle of continuity, and the principle of objectivity.

References

Ambarita, Alben. (2006). Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Andriyaningsih, Titik. (2017). “Manajemen Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 2 Manyaran Kabupaten Wonogiri Tahun 2015/2016.†Tesis, IAIN Surakarta.

Creswell, John W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset: Memilih Antara Lima Pendekatan. Translated by Ahmad Lintang Lazuardi. 3rd ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dewi, Rury Sandra. (2012). “Pengelolaan Kelas Dalam Proses Pembelajaran Di SMP Muntilan.†Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta,

Hamalik, Oemar. (1995). Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamid, Mohammad Soleh. (2014). Standar Mutu Penilaian Dalam Kelas. Yogyakarta: Diva Press.

Haryanto. (2020). Evaluasi Pembelajaran (Konsep Dan Manajemen). Yogyakarta: UNY Press.

Indonesia, Peraturan Pemerintah Republik. (2005). “Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.†Jakarta. Departemen Pendidikan Nasional.

Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Moleong, Lexy J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mufidah, Nuril. (2021). “RPP Mata Kuliah Manajemen Program MPBA.†UIN Malang.

Mulyasa, Enco. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sagala, Syaiful. (2010). Konsep Dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar Dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sudijono, Anas. (2009). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudirman. (2014). Ilmu Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suryosubroto, Buang. (2009). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanti, Siti. (2018). “Manajemen Pembelajaran Bahasa Inggris Di Madrasah Aliyah (MA) Hasanuddin Kupang Teba Teluk Betung Utara Bandar Lampung.†UIN Raden Intan Lampung.

Terry, George R., and Leslie W. Rue. (1991). Dasar-Dasar Manajemen. Translated by GA Ticoalu. Jakarta: Bumi Aksara.

Thoha, M. Chabib. (1996). Teknik Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wahida, Besse. (2017). “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Kasus Terhadap Problematika Metodologis Pembelajaran Bahasa Arab Di IAIN Pontianak).†Jurnal Al-Astar STAI Mempawah 7, no. 1.

Published
2022-06-30
How to Cite
Addaraini, A. F. M., & Mufidah, N. (2022). Improvisasi Manajemen Pembelajaran Untuk Efektivitas Pencapaian Tujuan Pembelajaran. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 15-30. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i1.4598