Penggunaan Flash Card sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Tarkib Bahasa Arab
Abstract
In the 5.0 era, language has become a highly urgent matter, and Arabic is one of the languages used by people around the world. One of the main reasons students struggle to learn Arabic today is the lack of use of instructional media that can help them understand the material more easily and enjoyably. In fact, the use of media in learning greatly supports the effective implementation of the teaching and learning process. Flash cards are considered one of the effective instructional media in helping students understand Tarkib material, as they allow students to construct and interpret vocabulary independently. This enables students to learn independently and think more critically. This study aims to determine whether flash cards have a significant effect on learning outcomes in the Arabic Tarkib subject at SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen. As part of an experimental approach, this study involves the use of pre-test and post-test to measure changes in learning outcomes. The research data were analyzed using SPSS version 26.0 for Windows. Based on the t-test results, the significance values (Sig. 2-tailed) were 0.038 for post-test data and 0.026 for gain score data. Since both values are less than 0.05, H₀ is rejected and Hₐ is accepted. This indicates that the use of flash card instructional media has a significant effect on the learning outcomes of Arabic Tarkib material.
References
Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran Akuntansi. Jurnal pendidikan akuntansi Indonesia, 16(1), 98-107. https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173
Arief S. Sadiman, Dkk. (2013). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hamruni, dkk.(2021). Teori Belajar Behaviorisme (dalam Perspektif Pemikiran Tokoh-tokohnya). Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Yogyakarta. ISBN 978-623-6095-12-6
Hasanah, T. A., Victoria, D. C., & Anita, I. (2019). Penggunaan media flash card untuk meningkatkan daya ingat kosakata bahasa inggris siswa kelas 4 sekolah dasar. Primaria Educationem Journal, 2(2), 187-192.
Hilyani, E. (2018). Pembelajaran Tarkib Bahasa Arab melalui pembelajaran Cooperative Learning dengan menggunakan teknik tutor sebaya untuk meningkatkan hasil belajar siswa (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung). http://digilib.uinsgd.ac.id/14111/
Islami, M. F., & Islami, M. F. (2019). Implementasi media Flash card dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Arab. Tajdidukasi Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan Islam, 8(1). https://doi.org/10.47736/tajdidukasi.v8i1.258
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran Hadits Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal ekonomi & pendidikan, 8(1), 19-35.. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706
Priyatno, Duwi (2012) Mandiri Belajar SPSS untuk Analisis Data Statistik. Yogyakarta: Mediakom.
Pransiska, T. (2015). Konsep I’rab Dalam Ilmu Nahwu (Sebuah Kajian Epistemologis). Al Mahara: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1).. https://doi.org/10.15121/amjpba.2015.151.
Rachmawati, D. A., Erita, E., Taihuttu, S. M., Lekitoo, J. N., Annisa, A., Sarmidi, S., Marzuki, M., Permana, R., Sa’diyah, H., Mindaudah, M., & Yulianti, A. (2025). Media pembelajaran. CV. Gita Lentera.
Rahman, N. H., Mayasari, A., Arifudin, O., & Ningsih, I. W. (2021). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.296
Sanjaya, Wina (2012) Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses. Jakarta: Kencana.
Saputri, S. W. (2020). Pengenalan flashcard sebagai media untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 56-61.
Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tafonao, Talizaro. (2018) “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 2 (2): 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113.
Talqis Nurdianto, and Noor Azizi bin Ismail.(2020) “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Common European Framework Of Reference For Language (CEFR) Di Indonesia.” Al Mahara: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 6 (1): 1–22. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061.01.
Ummi, H. U., & Mulyaningsih, I. (2016). Penerapan Teori Konstruktivistik Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Kelompok 28 Program Intensifikasi Bahasa Arab IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Indonesian Language Education and Literature, 1(2), 162. https://doi.org/10.24235/ileal.v1i2.600
Utami, R., Mustakim, N., Taufiq, A., Rahmi, S., Sanwil, T., Febrianingsih, D., Bahtiar, I. R., Amzana, N., Ulfa, M., Surur, M., & Rasyidin. (2021). Media pembelajaran bahasa Arab. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Wahab, M. A. (2014). Peran bahasa arab dalam pengembangan ilmu dan peradaban Islam. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 1-20. https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1127
Wahyuni, Sri. (2020). Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9-16.
Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. Tarbawi, 4(01), 38-55.
Zakiatunnisa, Z., Sukma, D. A., & Faidah, M. N. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Dan Solusinya Bagi Non-Arab. Semnasbama, 4, 489–498. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/download/615/566
Zubaidillah, M. H., & Hasan, H. (2019). Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi Yar Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 41. https://doi.org/10.35931/am.v2i1.90