IMPLEMENTASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER SILAT UNTUK MELATIH KETERAMPILAN PSIKOMOTORIK KASAR PADA PESERTA DIDIK DI SDN 76 KOTA BENGKULU

  • Nurhikma Nurhikma Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Melan Purtuna Sakti Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Alda Ratika Anggraini Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Marlina Febrianti Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Ullik Nurhalimah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Keywords: Silat, Gross Psychomotor Skills, Extracurricular, Students, SDN 76 Bengkulu City

Abstract

This research aims to analyze the implementation of silat extracurricular activities in training gross psychomotor skills for students at SDN 76 Bengkulu City. The research method used is descriptive qualitative with a case study approach. Data was collected through observation, interviews and documentation. The research results show that silat extracurricular activities can improve students' gross psychomotor skills, such as balance, movement coordination, muscle strength and flexibility. Apart from that, this activity also has a positive impact on students' discipline and self-confidence. The implementation of this activity is supported by the availability of facilities, the competence of trainers, and the active participation of students. However, there are obstacles in terms of limited practice time and lack of support from parents. In conclusion, silat extracurricular activities are effective in training gross psychomotor skills and need further support to increase their effectiveness.

References

Chairudin, M. (2020). Metode Pendidikan Islam Dalam Perspektif Prof. Dr. Hm Quraish Shihab, Ma. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Pendidikan Islam, 6(6), 51-65.

Fauzan, R. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler pencak silat terhadap kemampuan motorik kasar siswa MAN Insan Cendekia. Jurnal Pendidikan Olahraga, 8(2), 123-135.

Fadirah, N., & Setyowati, L. (2021). Kontribusi ekstrakurikuler pencak silat terhadap prestasi olahraga anak kelompok A di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 05 Surabaya. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 45-58.

Handayani, T. (2022). Peran pendidikan jasmani dalam pengembangan keterampilan motorik anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani, 10(3), 112-126.

Hidayat, M. (2020). Pencak silat sebagai media pembentukan karakter anak usia dini. Jurnal Seni Bela Diri Indonesia, 7(2), 89-100.

Putra, A. (2023). Implementasi ekstrakurikuler pencak silat dalam meningkatkan keterampilan motorik kasar siswa SDN 76 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 77-91.

Rahmawati, S., & Prasetyo, T. (2023). Latihan rutin pencak silat dan peningkatan keterampilan motorik kasar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Olahraga, 11(2), 134-149.

Saputra, D. (2021). Perkembangan motorik dan sosial anak melalui pendidikan jasmani dan olahraga. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(4), 201-215.

Setiawan, R. (2023). Efektivitas program ekstrakurikuler pencak silat dalam pengembangan motorik kasar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 12(1), 65-80.

Suroto, B. (2022). Pendidikan jasmani sebagai sarana pengembangan keterampilan motorik kasar pada anak usia sekolah. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9(3), 98-113.

Suryadi, F., & Kurniawan, T. (2022). Dampak gerak teknik dasar pencak silat terhadap perkembangan kemampuan motorik siswa usia 10-12 tahun di SDN Wonokerto 4. Jurnal Sport Science, 15(2), 78-92.

Yusuf, M., & Wahyudi, L. (2021). Dampak pendidikan jasmani terhadap perkembangan fisik dan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 8(3), 156-170

Published
2025-03-22
How to Cite
Nurhikma, N., Purtuna Sakti, M., Ratika Anggraini, A., Febrianti, M., & Nurhalimah, U. (2025). IMPLEMENTASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER SILAT UNTUK MELATIH KETERAMPILAN PSIKOMOTORIK KASAR PADA PESERTA DIDIK DI SDN 76 KOTA BENGKULU. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 291-297. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4444