PONDOK PESANTREN SEBAGAI ORGANISASI PEMBELAJARAN KEPEMIMPINAN
Keywords:
Pondok Pesantren, Organisasi, Pembelajaran, Kepemimpinan
Abstract
Kondisi yang heterogen dalam dunia pondok pesantren memberikan sebuah peluang pembelajaran yang multikural, baik pendidikannya maupun dalam pergaulan masyarakt pesantren. dengan kondisi yang multikultural, proses interaksi dengan orang lain, dan mempelajari watak dari setiap orang memberikan peluang setiap orang untuk berkembang, baik cara berpikir, bertingkahlaku, memutuskan sesuatu, dan lain sebagainya. Dengan sistem pendidikan 24 jam, memberikan ruang bagi kyai untuk mendelegasikan beberapa komponen kepemimpinan dalam pondok pesantren dengan memberikan wewenang kepada pembina dan santri senior untuk memimpin santri selama 24 jam. Mereka tidak hanya sekedar memimpin tapi juga sambil belajar. Dengan itu, dapat menelurkan pemimpin-pemimpin yang tidak hanya sekedar puas dengan memimpin, tapi terus belajar untuk memimpin, terutama berkaitan dengan moral sebagai seorang pemimpin.References
al-Bukahri, Muhammad ibn Isma’il ibn Ibrahin ibn al-Mugirah.1999. Shahih al-Bukhari. Beirut: Dar al-Fikr.
al-Naisaburi, Muslim ibn al-Hajjaj Abu al-Hasan al-Qusyairi. 2000. Shahih Muslim. Beirut : Dar al-Fikr.
al-Sajistani, Abu Dawud Sulaiman ibn Ashash ibn Ishaq Ibn Basyir ibn Syaddad ibn ‘Amr al-Azdy. 2000. Sunan Abu Dawud. Beirut: Darul Fikr.
Basyarahil, Thariq M. as-suwai dan Faisal Umar. 2002. Melahirkan Pemimpin Masa Depan. Jakarta: GIP.
Covey, Stephen. The 8th habit from effectivness to Greatness. London: Simon & Schuster UK LTD.
Gordon, Thomas, 1997. Menjadi Pemimpin Efektif: Dasar untuk Manajemen Partisipatif dan Keterlibatan karyawan, terj. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Marquardt, MJ . 1996. Building The Learning Organization. McGraw Hill Companies.
Muhaimin. 2009. Manajemen Pendidikan; Aplikasinya Dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Permadi, Dadi. 2000. Manajemen Berbasis Sekolah dan Kepemimpinan Mandiri Kepala Sekolah. Bandung: PT. Sarana Panca Karya Nusa.
Senge, Peter M.. 1996. Fifth Discipline, terj. Jakarta: Binarupa Aksara.
Swanson, Richard A dan Holton, Elwood, F. 2001. Foundation of Human Resource Development. San Fransisco: Berrett-Koehler Publisher, Inc.
Syafi’I, Antonio. 2009. Muhammad SAW The Super Leader, Super Manager, Jakarta: Tazkia Publishing.
Terry, George R. 2006. Prinsip-Prinsip Manajemen, Terj. Jakarta: Bumi Aksara.
Zuhdi, Darmiyati, et.al. 2010. Pendidikan Karakter dengan pendekatan konperehensif. Yogyakarta: UNY Press.
al-Naisaburi, Muslim ibn al-Hajjaj Abu al-Hasan al-Qusyairi. 2000. Shahih Muslim. Beirut : Dar al-Fikr.
al-Sajistani, Abu Dawud Sulaiman ibn Ashash ibn Ishaq Ibn Basyir ibn Syaddad ibn ‘Amr al-Azdy. 2000. Sunan Abu Dawud. Beirut: Darul Fikr.
Basyarahil, Thariq M. as-suwai dan Faisal Umar. 2002. Melahirkan Pemimpin Masa Depan. Jakarta: GIP.
Covey, Stephen. The 8th habit from effectivness to Greatness. London: Simon & Schuster UK LTD.
Gordon, Thomas, 1997. Menjadi Pemimpin Efektif: Dasar untuk Manajemen Partisipatif dan Keterlibatan karyawan, terj. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Marquardt, MJ . 1996. Building The Learning Organization. McGraw Hill Companies.
Muhaimin. 2009. Manajemen Pendidikan; Aplikasinya Dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Permadi, Dadi. 2000. Manajemen Berbasis Sekolah dan Kepemimpinan Mandiri Kepala Sekolah. Bandung: PT. Sarana Panca Karya Nusa.
Senge, Peter M.. 1996. Fifth Discipline, terj. Jakarta: Binarupa Aksara.
Swanson, Richard A dan Holton, Elwood, F. 2001. Foundation of Human Resource Development. San Fransisco: Berrett-Koehler Publisher, Inc.
Syafi’I, Antonio. 2009. Muhammad SAW The Super Leader, Super Manager, Jakarta: Tazkia Publishing.
Terry, George R. 2006. Prinsip-Prinsip Manajemen, Terj. Jakarta: Bumi Aksara.
Zuhdi, Darmiyati, et.al. 2010. Pendidikan Karakter dengan pendekatan konperehensif. Yogyakarta: UNY Press.
Published
2018-02-26
Section
Articles
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. Proposed Policy for Journals That Offer Delayed Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).