Pengaruh Konsep Diri dan Komunikasi Interpersonal terhadap Hasil Belajar PAI-BP Siswa Kelas VIII SMP N 2 Juwana Pati

  • Dwi Yunitasari Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Dayyu Ariana Santoso Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Karnadi Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
Keywords: Multiple Linear Regression, Self-Concept, Interpersonal Communication, Learning Outcomes

Abstract

This study discussed the influence of self-concept and interpersonal communication on the learning outcomes of Islamic Religious Education and Characteristics (PAI-BP) of 8thclass students of SMP N 2 Juwana. The purpose of this study was to examine the effect of self-concept and interpersonal communication on learning outcomes of PAI-BP. This research is a quantitative study using multiple linear regression analysis. The Data was collected by using simple random sampling survey with the sample 152 and population 245 students of 8th class. The data collection technique was questionnaire method and a written test. The results of multiple linear regression analysis show that there was a significant influence between self-concept and interpersonal communication on the learning outcomes of PAI-BP and the coefficient of determination was 0.625. The coefficient of determination showed that the regression model represented 62,5% of  data variance, and 37.5% was represented by other variables outside the regression model.

References

Ali Nurhadi dan Fitrotun Niswah, “Penerapan Komunikasi Interpersonal Tenaga Pendidik Dalam Pencapaian Prestasi Belajar Siswa Di MTs Nahdliyatul Islamiyah Blumbungan Larangan Pamekasan”, Jurnal Al-Fikrah, (Vol. 2, No. 1, tahun 2019), hlm. 1-20.
Anastasya Gesya Situmorang, dkk, “Hubungan antara Konsep Diri dengan Hasil Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar”, Jurnal Basicedu, (Vol. 4, No. 4, tahun 2020), hlm. 1358-1362.
Andri Lesmana, “Hubungan Kecerdasan Logis Matematis dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Matematika SMP School of Universe”, Jurnal Teknologi Pendidikan, (Vol. 8, No. 1, tahun 2019), hlm. 9-23.
Annisa Juliyanti dan Heni Pujiastuti, “Pengaruh Kecemasan Matematis dan Konsep Diri terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa”, Jurnal Prima, (Vol. 4, No. 2, tahun 2020, hlm. 75-83.
Husnal Hafizah dan Ambiyar, “Hubungan Konsep Diri dan Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Simulasi Komunikasi dan Digital Siswa”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, (Vol. 5, No. 1, tahun 2021), hlm. 49-55.
Lucky Adelia, dkk, “Profil Konsep Diri terhadap Motivasi Belajar Siswa”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, (Vol. 4, No. 1, tahun 2021), hlm. 26-31.
P. Gunawan, dkk. “Kontribusi Konsep Diri, Disiplin Belajar, dan Ekspektasi Karir terhadap Hasil Belajar IPS”, Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, (Vol. 5, No. 2, tahun 2021), hlm. 66-76.
Ricardo dan Rini Intansari Meilani, “Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa”, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, (Vol. 2, No. 2, tahun 2017), hlm. 188-201.
Sapril, “Komunikasi Interpersonal Pustakawan”,…, hlm. 6-11
Suranto Aw, Komunikasi Interpersonal,…, hlm. 82.- 84
Widya Kartika Sari, dkk, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Remaja Panti Asuhan dan Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling”, Jurnal Bikotetik, (Vol. 03, No. 02, tahun 2019), hlm. 40-85.
Wike Karisma, dkk, “Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA di SMA N 1 Tanjung Mutiara Kabupaten Agam”, Jurnal Wahana Konseling, (Vol. 4, No. 2, tahun 2021), hlm, 172-185.
Published
2022-09-29
Section
Articles