Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3840Keywords:
innovation, arabic learning, islamic elementary schoolAbstract
Abstract: This study is aimed to describe the challenge and the innovation of Arabic learning in Islamic Elementary school. The method of this research is descriptive qualitative thas is done by observation and liberary research. The result of this research showed that there are many obstacles of the Arabic learning in this global era that need several innovation to be implemented. The capability of Arabic knowledge should be implemented by a teacher of Arabic to grow the Arabic competence for students in Islamic Elementary School. Besides, several strategies and learning models should be appropriate with the psyche of students in Islamic Elementary School.References
Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hermawan, Acep. 2011. Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hakim, Imam Nur. 2014. Pembelajaran Tematik-Integratif di SD/MI dalam Kurikulum 2013. Insania. (Vol. 19, No. 1, Januari - Juni 2014),
Rahmaini. 2015. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif dan Menarik. Medan: Perdana Publishing.
Ridlo, Ubaid. 2015. Bahasa Arab dalam Pusaran Arus Globalisasi: antara Pesismisme dan Optimisme. Ihya’ Arabiyah. Vol.2, Desember 2015.
Rosyidi, Abd Wahab dan Mamlu’atul Ni’mah. 2012. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.
Sanjaya, Wina. 2016. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.
Sardila, Vera. 2015. Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 40 No. 2 (Juli-Agustus, 2015).
Suryaningsih, Iin. 2018. Inovasi Media Ajar Bahasa Arab Bagi Orang Tua Didik. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, Vol. 4, No. 3, Maret 2018.
Taufik. 2011. Pembelajaran Bahasa Arab MI. Surabaya: PMN.
Taufik. 2016. Pembelajaran Bahasa Arab MI. Surabaya: UINSA Press.
Hermawan, Acep. 2011. Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hakim, Imam Nur. 2014. Pembelajaran Tematik-Integratif di SD/MI dalam Kurikulum 2013. Insania. (Vol. 19, No. 1, Januari - Juni 2014),
Rahmaini. 2015. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif dan Menarik. Medan: Perdana Publishing.
Ridlo, Ubaid. 2015. Bahasa Arab dalam Pusaran Arus Globalisasi: antara Pesismisme dan Optimisme. Ihya’ Arabiyah. Vol.2, Desember 2015.
Rosyidi, Abd Wahab dan Mamlu’atul Ni’mah. 2012. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.
Sanjaya, Wina. 2016. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.
Sardila, Vera. 2015. Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 40 No. 2 (Juli-Agustus, 2015).
Suryaningsih, Iin. 2018. Inovasi Media Ajar Bahasa Arab Bagi Orang Tua Didik. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, Vol. 4, No. 3, Maret 2018.
Taufik. 2011. Pembelajaran Bahasa Arab MI. Surabaya: PMN.
Taufik. 2016. Pembelajaran Bahasa Arab MI. Surabaya: UINSA Press.
Downloads
Published
2020-03-26
How to Cite
Makrifah, N. (2020). Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 16–30. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3840
Issue
Section
Articles