Rencana Implementasi Penelitian Hadis pada PTKI di Indonesia: Sebuah Analisis Kebijakan

  • Wahyudin Darmalaksana Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Busro Busro Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
Keywords: Kebijakan penelitian, Penelitian hadis, Peta jalan penelitian, Standar penelitian

Abstract

This study aims to discuss the implementation plan of hadith research based on the National Religious Research Agenda at Islamic Religious Higher Education in Indonesia. This research method is qualitative through literature study with policy analysis. The discussion of this research includes strategic issues of Islamic religious research, priority agenda for Islamic religious research, and plans for implementing hadith research in Islamic Higher Education. The conclusion of this study is that the implementation of hadith research is a sustainable agenda in implementing compliance with policies towards competitiveness in a distributed global arena for academics at undergraduate, master and doctoral levels in the Islamic Religious Higher Education in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, Nurlaelah. “Masa Depan Hadis Dan ‘Ulum Al-Hadis (Suatu Gagasan Ke Arah Pembaruan Pemikiran Hadis).” Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman 13, no. 1 (2019): 41–63.
Abdillah, Masykuri. “Moderasi Beragama Untuk Indonesia Yang Damai: Perspektif Islam.” In Prosiding Seminar Nasional Institut Agama Hindu Negeri Tampung Penyang Palangka Raya, 33–40, 2019.
Abdillah, Syaikh. “Perkembangan Literatur Hadis Di Indonesia Abad Dua Puluh.” Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis 1, no. 1 (2016): 69–78.
Aditoni, Agus. “Studi Islam Di Indonesia: Peluang Dan Tantangan.” PROCEEDING IAIN Batusangkar 4, no. 1 (2019): 5–16.
Adriansyah, N Z. “Pola Kajian Hadis Akademik Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN) Di Indonesia (Studi Skripsi Mahasiswa Tafsir Hadis UIN Raden Fatah Palembang, UIN Syarif Kasim Pekanbaru Dan UIN Imam Bonjol Padang).” Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama 19, no. 2 (2018): 177–95.
Afwadzi, Benny. “Integrasi Ilmu-Ilmu Alam Dan Ilmu-Ilmu Sosial Dengan Pemahaman Hadis Nabi: Telaah Atas Konsepsi, Aplikasi, Dan Implikasi.” Theologia 28, no. 2 (2017): 351–90.
———. “Membangun Integrasi Ilmu-Ilmu Sosial Dan Hadis Nabi.” Jurnal Living Hadis 1, no. 1 (2016): 101–28.
Akhmadi, Agus. “Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia.” Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan 13, no. 2 (2019): 45–55.
Andariati, Leni. “Hadis Dan Sejarah Perkembangannya.” Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis 4, no. 2 (2020).
Anggoro, Taufan. “Perkembangan Pemahaman Hadis Di Indonesia: Analisis Pergeseran Dan Tawaran Di Masa Kini.” Diya Al-Afkar: Jurnal Studi Al-Quran Dan Al-Hadis 7, no. 01 (2019): 147–66.
Anwar, Fatmawati, and Islamul Haq. “Religious Moderation Campaign Through Social Media at Multicultural Communities.” KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan 12, no. 2 (2019): 177–87.
Arafah, Sitti. “Moderasi Beragama: Pengarusutamaan Kearifan Lokal Dalam Meneguhkan Kepelbagaian (Sebuah Praktik Pada Masyarakat Plural).” MIMIKRI 6, no. 1 (2020): 58–73.
Arif, Syaiful. “Moderasi Beragama Dalam Diskursus Negara Islam: Pemikiran KH Abdurrahman Wahid.” Jurnal Bimas Islam 13, no. 1 (2020): 73–104.
Asrori, Ahmad. “Radikalisme Di Indonesia: Antara Historisitas Dan Antropisitas.” Kalam 9, no. 2 (2015): 253–68.
c Ummah, Sun. “Akar Radikalisme Islam Di Indonesia.” Humanika 12, no. 1 (2012).
Danarta, Agung. “Perkembangan Pemikiran Hadis Di Indonesia Sebuah Upaya Pemetaan.” Tarjih: Jurnal Tarjih Dan Pengembangan Pemikiran Islam 7, no. 1 (2004): 73–82.
Darda, Abu. “Integrasi Ilmu Dan Agama: Perkembangan Konseptual Di Indonesia.” At-Ta’dib 10, no. 1 (2016).
Darmadji, Ahmad. “Pondok Pesantren Dan Deradikalisasi Islam Di Indonesia.” Millah: Jurnal Studi Agama 11, no. 1 (2011): 235–52.
Darmalaksana, Wahyudin. “Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis.” Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2020.
———. “Manual Penulisan Proposal Penelitian Dasar Integrasi Keilmuan,” n.d.
———. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka Dan Studi Lapangan.” Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2020.
Darmalaksana, Wahyudin, Neli Alawiah, Elly Hafifah Thoyib, Siti Sadi’ah, and Ecep Ismail. “Analisis Perkembangan Penelitian Living Al-Qur’an Dan Hadis.” Jurnal Perspektif 3, no. 2 (2019): 134–44.
Daulay, H Haidar Putra. Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Di Indonesia. Kencana, 2014.
Effendi, Dudy Imanuddin. “New Normal Dalam Sudut Pandang Pemikiran Moderasi Beragama Dan Kebangsaan,” 2020.
Fahri, Mohamad, and Ahmad Zainuri. “Moderasi Beragama Di Indonesia.” Intizar 25, no. 2 (2019): 95–100.
Faiqah, Nurul, and Toni Pransiska. “Radikalisme Islam Vs Moderasi Islam: Upaya Membangun Wajah Islam Indonesia Yang Damai.” Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman 17, no. 1 (2018): 33–60.
Faisal, Muhammad. “Manajemen Pendidikan Moderasi Beragama Di Era Digital.” In ICRHD: Journal of Internantional Conference on Religion, Humanity and Development, 1:195–202, 2020.
Farida, Umma. “Perkembangan Hadis Di Indonesia Pada Abad Ke-19 M: Telaah Terhadap Pemikiran Mahfuzh at-Tirmasi Dalam Kitabnya Manhaj Dzawin-Nazhar,” n.d.
Fathullah, Ahmad Lutfi. “Perkembangan Pemikiran Hadis Di Indonesia Antara Teori Dan Praktek.” Tarjih: Jurnal Tarjih Dan Pengembangan Pemikiran Islam 7, no. 1 (2004): 63–72.
Fauzi, Ahmad. “Moderasi Islam, Untuk Peradaban Dan Kemanusiaan.” Jurnal Islam Nusantara 2, no. 2 (2018): 232–44.
Firdaus, Muhammad Taufiq, and Muhammad Alfatih Suryadilaga. “Integrasi Keilmuan Dalam Kritik Matan Hadis.” TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin 18, no. 2 (2019): 153–76.
Hadi, Rahmad Tri. “Studi Aplikasi Hadis Era Mobile.” Islam Transformatif: Journal of Islamic Studies 4, no. 1 (2020): 13–24.
Hanik, Umi. “Pluralisme Agama Di Indonesia.” Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 25, no. 1 (2014).
Harto, Kasinyo. “Tantangan Dosen PTKI Di Era Industri 4.0.” Jurnal Tatsqif 16, no. 1 (2018): 1–15.
Hefni, Wildani. “Moderasi Beragama Dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri.” Jurnal Bimas Islam 13, no. 1 (2020): 1–22.
Herman, Herman. “Sejarah Pesantren Di Indonesia.” Al-Ta’dib 6, no. 2 (2013): 145–58.
Hidayat, Asep Ahmad, Dadan Rusmana, Ajid Hakim, and Beni Ahmad Saebani. “Studi Islam Di Asia Tenggara,” 2014.
Hosen, Mat, and Ahmad Musyafiq. “Urgensi Integrasi Antara Ahli Fiqh Dan Ahli Hadis Dalam Memahami Sunah: Studi Atas Pemikiran Syekh Muhammad Al-Ghazali Dalam Karyanya Al-Sunah Al-Nabawiyah Baina Ahl Al-Fiqh Wa Ahl Al-Hadis,” n.d.
Huda, Nailil, and Ade Pahrudin. “Orientasi Kajian Hadis Kontemporer Indonesia (Studi Artikel E-Jurnal Dalam Portal Moraref 2015-2017).” Refleksi 17, no. 2 (2018): 169–92.
Husaini, Adian. “Liberalisasi Islam Di Indonesia.” Tantangan Utama Pondok Pesantren Dan Perguruan Tinggi Islam, Jakarta: Tp, 2006.
Husnaini, Afifah. “Ulumul Hadis Dan Sejarah Perkembangannya,” n.d.
Irham, Masturi. “Sejarah Dan Perkembangan Kritik Matn Hadis.” Mutawatir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadith 1, no. 1 (2011): 96–112.
Islam, Khalil Nurul. “Moderasi Beragama Di Tengah Pluralitas Bangsa: Tinjauan Revolusi Mental Perspektif Al-Qur’an.” KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan 13, no. 1 (2020).
Ismail, Mohd Yusuf. “Peranan Sains Moden Dalam Interaksi Teks Hadis: Penelitian Terhadap Hadis Berkaitan Penciptaan Janin Manusia,” 2016.
Istikomah, Istikomah. “Integrasi Sains Dan Agama Di Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Mengikis Dikotomi Ilmu.” Tadrisuna: Jurnal Pendidikan Islam Dan Kajian Keislaman 2, no. 1 (2019): 66–78.
Jumala, Nirwani. “Moderasi Berpikir Untuk Menempati Tingkatan Spiritual Tertinggi Dalam Beragama.” SUBSTANTIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 21, no. 2 (2019): 170–84.
Junaedi, Edi. “Inilah Moderasi Beragama Perspektif Kemenag.” Harmoni 18, no. 2 (2019): 182–86.
Karim, Hamdi Abdul. “Implementasi Moderasi Pendidikan Islam Rahmatallil’Alamin Dengan Nilai-Nilai Islam.” Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan 4, no. 01 (2019): 1–20.
Kawangung, Yudhi. “Religious Moderation Discourse in Plurality of Social Harmony in Indonesia.” International Journal of Social Sciences and Humanities 3, no. 1 (2019): 160–70.
Kementerian Agama, R I. “Moderasi Beragama.” Jakarta: Badan Litbang Dan Diklat Kementerian Agama RI, 2019.
Khaeruman, Badri. “Perkembangan Hadis Di Indonesia Pada Abad XX.” Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis 1, no. 2 (2017): 187–202.
Khoiri, Muhammad Asmuni Nur. “Memotret Peradaban Hadis Di Media Indonesia,” n.d.
Khotimah, Husnul. “Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Pesantren.” Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 1 (2020): 62–68.
Kosasih, Engkos. “Literasi Media Sosial Dalam Pemasyarakatan Sikap Moderasi Beragama.” Jurnal Bimas Islam Vol 12, no. 2 (n.d.): 264.
Kusumo, Rangga, and Hurriyah Hurriyah. “Populisme Islam Di Indonesia: Studi Kasus Aksi Bela Islam Oleh GNPF-MUI Tahun 2016-2017.” Jurnal Politik 4, no. 1 (2018): 87–114.
Lukman, Fadhli. “Integrasi-Interkoneksi Dalam Studi Hadis Disertasi Di Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta.” RELIGIA, 2017, 1–11.
Published
2020-10-21
How to Cite
Darmalaksana, W., & Busro, B. (2020, October 21). Rencana Implementasi Penelitian Hadis pada PTKI di Indonesia: Sebuah Analisis Kebijakan. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(2), 261-279. https://doi.org/https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i2.3980
Section
Articles