Metode Discovery dalam Pembelajaran Bahasa Arab Virtual

Authors

  • Khoirul Faizin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Frida Akmalia Fakultas Pendidikan Bahasa dan Sastra Universitas Pendidikan Indonesia_Bandung

DOI:

https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v12i1.4369

Keywords:

Arabic Language, Learning, Discovery Method, Virtual

Abstract

This study is in reliance on the anxiety of researchers in Arabic online education which they felt was not optimal and could not provide completed understanding to students. This attracted the attention of researchers to conduct a distant study of the learning methods, namely a discovery method. The researchers try to apply this method for online Arabic learning. This experiment was carried out on students of the special Arabic deepening program at STAI Attanwir, which consisted of 20 students. By using a quantitative model research and found the results of a significance value (P) of -2.0244> T-count <2.024 and because T-count (-35901) is not between -2.0244 and 2.024, in this case it means that H0 is rejected with other words H1 must be accepted. Therefore, the existence of the discovery method in online learning is stated to have a meaningful impact on the understanding of students in receiving Arabic language material presented virtually.

References

Abdulah, A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pkn Tentang Peran Indonesia di Asia Tenggara dengan Metode Jigsaw Siswa Kelas VI Sdn Karangreja 04 Kecamatan Pebayuran. Pedagogiana, 8(84), 36–43.
Asmani, J. M. (2009). Manajemen Strategis Pendidikan Anak Usia Dini. DivaPress.
Aziz, A. R. & H. (2021). Modul Keterampilan Bicara Bahasa Arab Menggunakan Media Kotak Saku. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 52–62.
Belawati, T. (2019). Pembelajaran online. Universitas Terbuka.
Dewa, E., Maria Ursula Jawa Mukin, & Oktavina Pandango. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Berbantuan Laboratorium Virtual Terhadap Minat dan Hasil Belajar Kognitif Fisika. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 351–359. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.288
Ginaya, N. (2021). Sikap Bahasa dan Motivasi Belajar Indonesia, Bahasa Inggris, dan Bahasa Arab Santri di Sekolah Putri Darul Istikamah Kabupaten Maros. Jurnal Ilmu Budaya, 9(1), 11–24.
Hasanah, N. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pembelajaran di Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ). Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 104–122.
Ihsan, Firman, & R. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Education Research, 2(1), 44–46.
Jayanti, F., & Fachrurazi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Discovery dengan Menggunakan Media Gambar pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP Pontianak. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 329. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2491
Karla Amelia, and C. R. Z. (2020). eds. Minda Guru Indonesia: Pandemi Corona, Disrupsi Pendidikan, dan Kreativitas Guru (Vol. 153). Syiah Kuala University Press.
M. Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konseptual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Ghalia Indonesia.
Permata, A., & Bhakti, Y. B. (2020). Keefektifan Virtual Class dengan Google Classroom dalam Pembelajaran Fisika Dimasa Pandemi Covid-19. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 4(1), 27–33. https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.669
Prof. Dr. Andayani, M. P. (2015). Problema dan Aksioma: Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia.
Sarwa. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh: Konsep, Masalah dan Solusi. Penerbit Adab.
Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Suharti, D. (2021). Peningkatan Prestasi Belajar Akuntansi Dengan Penerapan Strategi Discovery Learning Pada Kelompok Belajar Siswa Kelas XI SMA Di Desa Gunungsari Kabupaten Madiun. Diss. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Downloads

Published

2021-03-21

How to Cite

Faizin, K., & Akmalia, F. (2021). Metode Discovery dalam Pembelajaran Bahasa Arab Virtual. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 12(1), 52–59. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v12i1.4369

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.