The Implementation of the Jigsaw Learning Model to Improve Students Learning Outcomes in the Subject of Akidah Akhlak for Grade VI at MI PSM Gedoro Ngawi

  • Ratna Utami Nur Ajizah IAI. Riyadlotul Mujahidin Ngabar Ponorogo
  • Saiful Anwar Universitas Darussalam Gontor
  • Anggun Saskiya Universitas Darussalam Gontor
  • Dewi Nur Alipah Universitas Darussalam Gontor
  • Miftahul Halima Universitas Darussalam Gontor
Keywords: Jigsaw learning model, Classroom, Learning outcomes, Akidah Akhlak.

Abstract

With the development of science and technology, education in Indonesia continues to progress, and globalization is advancing. The goals of education cannot be achieved without a learning process within an educational institution. To attain perfect learning objectives, teachers need to innovate in their teaching methods. Jigsaw is a structured group work strategy based on cooperation and responsibility. In this research, the researcher employed the Classroom Action Research (CAR) method. This strategy is appealing when the material to be studied can be divided into several parts and does not require a specific sequence of delivery. Based on the results and discussion of the research, the researcher concludes that the use of the jigsaw learning model is capable of improving the learning outcomes of sixth-grade students in the subject of Akidah Akhlak at MI PSM Gedoro Ngawi.

References

Andriani, Rike, and Rasto Rasto. (2019) “Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 4, no. 1.

Anwar, S, Salamah, A, Syarifah, S, & Nurhasanah, M. (2023). “The Impact Of Aqidah Akhlak Learning Achievements On Student Ethical Development At Al-Khairiyah Islamic High School, Mampang Prapatan, Jakarta”. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(2).

Anwar, S., Siyami, F., Asyarah, W. N., Khotimah, F. A. K., & Ifada, N. N. (2022). “Peningkatan Hasil Belajar Materi Tarikh Islam dengan Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Metode Mind Mapping.” MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 3(01).

Ayu Desy N. Endah Lulup T P. dan Suharsono Naswan. (2014) “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Spiritual Hasil Belajar Akuntansi.” Jurnal Ekonomi 4, no. 1.

Djabba, Rasmi. (2020) “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 48 Parepare The Implementation Of Cooperative Learning Model Jigsaw Type In Improving Students Science Learning Outcomes At Class V Sd Negeri” 2, no. 1.

Gebang, Al Hidayah. (2022). “Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlaq Di Kelas VII MTs Al Hidayah Gebang” 3, no. 3.

Hadi, Fajrul. (2022). “Pengaruh Model Project-Based Learning Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Kelas X Di MAN 1 Lombok Tengah.” Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME) 8, no. 4.

Hariandi, Ahmad, and Ayu Cahyani. (2018). “Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri Di Sekolah Dasar.” Jurnal Gentala Pendidikan Dasar (JGPD) 3, no. 2.

Lestari, Indah. (2015). “Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 3, no. 2.

Lubis, Nur Ainun, and Hasrul Harahap. (2016). “Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw” 1, no. 1.

Made, Gusti, and Adi Widarta. (2020). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil”

Najamudin, Helmi. (2021). “Al-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 1, Nomor 1, Agustus 2021.” Al-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1.

Nopiyanto, Yahya Eko, Septian Raibowo, (2020). “Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa Penjas Pada Mata Kuliah Filsafat Penjas Dan Olahraga” Universitas Bengkulu 2.

Nurhasanah, Siti, and A. Sobandi. (2016). “Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 1, no. 1.

Nurrita. (2018). “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Misykat 03.

Sulfemi, Wahyu Bagja. (2018). “Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Di Smp Kabupaten Bogor.” Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan 8, no. 2: 3.

Wiguna, Satria, Ahmad Fuadi, and Riyantati. (2022). “Pengaruh Blogger Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas VIII Di MTS Ubudiyah P. Brandan.” Journal Pusat Studi Pendidikan Rakyat 2, no. 2.

Zen, Nelly Nikhayatu. (2019). “Pengaruh Penggunaan Strategi Active Knowledge Sharing Terhadap Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” El Ibtikar 8.

Published
2023-05-20
How to Cite
Ajizah, R. U. N., Anwar, S., Saskiya, A., Alipah, D. N., & Halima, M. (2023). The Implementation of the Jigsaw Learning Model to Improve Students Learning Outcomes in the Subject of Akidah Akhlak for Grade VI at MI PSM Gedoro Ngawi. Al-Lubab : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 9(1), 91-107. https://doi.org/10.19120/al-lubab.v9i1.5684
Section
Articles