Peranan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Jombang

  • Abdul Rouf & Raghda Lufita Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
Keywords: Keywords: The Role of Teachers, Implementation of Curriculum 2013

Abstract

This study aims to find out how the role of teachers in the implementation of the  Curriculum 2013, what are the inhibiting factors for teachers in curriculum implementation at MIN 1 Jombang. This study included qualitative descriptive research. In collecting the data, the author uses the method of observation, interviews and documentation. While for the analysis the author uses data reduction, data presentation, draw conclusions. The results of this study are that the Implementation of the Curriculum 2013 at MIN 1 Jombang in general has gone well starting from the preparation stage to the evaluation phase. Because from the beginning of the appointment of MIN 1 Jombang as the only school at the SD / MI level that uses Curriculum 2013 in Jombang, there is always assistance from the Government regarding the procedures for implementing the Curriculum 2013. Therefore, the school held an enrichment as a form of adding material for class VI students to be better prepared to face the National Examination. Because in Jombang the implementation of the National Exams at the elementary / MI level still uses the KTSP curriculum system. Keywords: The Role of Teachers, Implementation of Curriculum 2013

Author Biography

Abdul Rouf & Raghda Lufita, Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
Sumbula : Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan BudayaFakultas Agama Islam Universitas Darul ‘Ulum Jombangp-ISSN 2528-2867e-ISSN 2549-3900

References

Adibah, “Hubungan Profesionalisme Guru dengan Prestasi Belajar Siswadi MIN Pucangsimo Bandar Kedungmulyo Jombang” dalam Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya, Vol. 2, No. 2, Desember 2017
Ahmad, Syarwan, “Problematika Kurikulum 2013 dan Kepemimpinan Intruksional Kepala Sekolah”, dalam Jurnal Pencerahan, Vol. 8, No. 2, 2014
BSNP, Panduan Penyusunan Kurikulum Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah, (Jakarta: BSNP, Depdiknas, 2006)
Dokumen Standar Isi dari pemerintah untuk tingkat pendidikan Dasar dan pendidikan Menengah 2006, Permendiknas. (2006). No. 22, 23, dan 24 tentang pengaturan standar isi kurikulum
Hamalik, Oemar, Perencanaan Pembelajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem, (Jakarta; Bumi Aksara, 2008)
http://edukasi.kompasiana.com/2013/09/20/apakah-peran-guru-dalam-pelaksanaan-kurikulum-2013-593602.html
Kompas. 2013. Kurikulum 2013, Kompas, 3 Agustus 2013
Mida, Muzamiroh, Kupas Tuntas Kurikulum 2013, (Jakarta: Kata Pena, 2013)
Moleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung; PT. Remaja Rosdakarya, 2008)
Mulyasa, E., Menjadi Guru Profesional, Cet. Ke-9 (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2010)
¬Mulyasa, E., Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, (Bandung; PT Remaja Rosdakarya, 2013)
Naim, Ngainun, Menjadi Guru Inspiratif, (Yogyakart; Pustaka Belajar, 2011)
Siddik, Dja’far, Konsep Dasar Ilmu Pendidikan Islam, (Bandung; Cita Pustaka Media, 2006)
Sudarto, Metodologi Penelitian Filsafat, (Jakarta; Raja Grafindo Persada, 2008)
Suparlan, Menjadi Guru Efektif, (Yogyakarta; Hikayat Publishing, 2001)
Supriadi, Stategi Belajar Mengajar, (Yogyakarta; Cakrawala Ilmu, 2015)
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, (Bandung; PT Remaja Rosdakarya, 2008)
Trianto, Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP, (Jakarta; PT. Bumi Aksara, 2014)
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wawancara dengan Ghonimah, (selaku guru PAI) MIN 1 Jombang, tanggal 2 Agustus 2018
Wawancara dengan Lilik Nasfiatin, (selaku Kepala Madrasah) MIN 1 Jombang, tanggal 2 Agustus 2018
Wawancara dengan Siti Muzayyanah, (selaku Waka Kurikulum) MIN 1 Jombang, tanggal 2 Agustus 2018
Workshop Kurikulum 3013 di SMP 19 Malang, 28 Sepember 2013, Dokumen Kurikulum 2013/ KEMENDIKBUD/ Desember 2012
Published
2018-12-31