Manajemen Peningkatan Mutu Sarana dan Prasarana Pendidikan (Studi Analisis di Madrasah Ibtidaiyah Internasional Sabilillah Sampang)

Authors

  • Faizatul Muazzaroh

Keywords:

Manajemen, Sarana, Prasarana

Abstract

Educational facilities and infrastructure are all supporting devices or facilities that are directly or indirectly use in the educational process to make it easier to understand education in order to achieve educational goals. Facilities and infrastucture have an important position in the management of Islamic education so that an Islamic educational institution has charm and appeal. To improve quality, in this case facilities and infrastructure management is needed, namely an activity on how to organize and manage educational facilities and infrastructure efficiently and effectively in order to achieve predetermined goals. The aim of this research is to describe the management of facilities and infrastructure at MI International Sabilillah Sampang. This research uses qualitative descriptive research. Data collection was carried out by interviews, observation and documentation. The conclusion from the results of this research shows that the planning and procurement of facilities and infrastructure carried out by the school principal is in accordance with the provisions, the inventory of school facilities and infrastructure has been carried out well, distribution has been carried out directly and indirectly, maintenance of school facilities and infrastructure has been carried out periodically and incidentally. Sarana dan prasarana pendidikan adalah semua perangkat atau fasilitas pendukung yang secara langsung maupun tidak langsung dipergunakan dalam proses pendidikan untuk memudahkan dalam memahami pendidikan demi tercapainya tujuan pendidikan. Sarana dan prasarana memiliki kedudukan yang penting dalam manajemen pendidikan Islam supaya suatu lembaga pendidikan Islam memiliki pesona dan daya tarik. Untuk meningkatkan mutu, dalam hal ini dibutuhkan manajemen sarana dan prasarana, yaitu suatu kegiatan bagaimana mengatur dan mengelola sarana dan prasarana pendidikan secara efisien dan efektif dalam rangka pencapaian tujuan yang telah ditetapkan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pengelolaan sarana dan prasarana di MI Internasional Sabilillah Sampang. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi.Kesimpulan dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa perencanaan dan pengadaan sarana dan prasarana yang dilakukan oleh kepala sekolah sesuai dengan ketentuan, inventarisasi sarana dan prasarana sekolah telah dilakukan dengan baik, distribusi dilakukan secara langsung dan tidak langsung, pemeliharaan sarana dan prasarana sekolah dilakukan dengan berkala dan insidental.

Downloads

Published

2024-03-17

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.