Analisis Komunikasi Dakwah Ustadz Das’ad Latif dalam Media Youtube

Authors

  • Al Hamidah Damayanti
  • Kusnadi
  • Hidayat

Keywords:

Prinsip Komunikasi, Youtube, Ustadz Das’ad Latif

Abstract

This research is motivated by the importance of the role of communication in tandem with the times, such as the use of YouTube as a support for da'wah. The purpose of this research is to analyze the principles of da'wah communication by Ustadz Das'ad Latif in his YouTube media. The theory used in this study is the theory of the principles of da'wah communication. This research is a descriptive research with a qualitative approach. Data collection techniques used in this study are documentation and observation techniques. Sources of research data were obtained through primary data obtained through observations from Ustadz Das'ad Latif's lectures on his YouTube media, and secondary data obtained through the Koran, books, journals and other references related to the object of research, and in analysis using content analysis techniques (content analysis). The results of this study state that Ustadz Das'ad Latif's da'wah communication in the media uses the 6 principles of communication put forward in Jalaluddin Rahman's theory, the principles referred to are Qaulan Ma'rufa, Qaulan Baligha, Qaulan Maisura, Qaulan Layyina, Qaulan Sadida, and Qaulan Karima. All of these principles are illustrated in the 5 videos that have been researched. Penelitian ini dilatar belakangi oleh pentingnya peran komunikasi yang beriringan dengan zaman seperti penggunaan youtube sebagai penunjang dakwah. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk menganalisis prinsip-prinsip komunikasi dakwah ustadz Das'ad Latif dalam media youtubenya. Teori yang digunakan pada penelitian ini yaitu teori prinsip-prinsip komunikasi dakwah. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini yaitu teknik dokumentasi dan observasi. Sumber data penelitian di dapatkan melalui data primer yang diperoleh melalui hasil observasi dari ceramah ustadz Das'ad Latif dalam media youtubenya, dan data sekunder yang diperoleh melalui al-qur’an, buku, jurnal dan referensi lain yang bersangkutan dengan objek penelitian, dan di analisis menggunakan teknik content analisis (analisis isi). Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa komunikasi dakwah ustadz Das’ad Latif dalam media menggunakan 6 prinsip komunikasi yang dikemukakan dalam teori Jalaluddin Rahman, prinsip yang dimaksud Qaulan Ma’rufa, Qaulan Baligha, Qaulan Maisura, Qaulan Layyina, Qaulan Sadida, dan Qaulan karima. Semua prinsip tersebut tergambar dalam 5 video yang telah diteliti.

Downloads

Published

2024-03-12

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.