Implementasi Pengklasifikasian dan Penataan Bahan Pustaka di Perpustakaan Sekolah Menengah Pertama IT Al-Hijrah 2 Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli

Authors

  • Tripani Anggraini
  • Solihah Titin Sumantri
  • Khoirul Jamil

Keywords:

pengklasifikasian, penataan, bahan pustaka

Abstract

This study discusses how to apply classification, how to apply structuring and what are the obstacles and efforts made by managers in carrying out the process of classifying and structuring library materials at SMP IT Al-Hijrah 2. The purpose of this research is to find out the application of classifying and structuring library materials as well as to find out the constraints and effortsmade by the manager in carrying out the process of classifying and structuring library materials. This study uses descriptive research with qualitative. The results showed that the Classification and Arrangement of Library Materials in the IT Al-Hijrah2 Junior High School Library, namely: application of classification by collecting book data into master books, preparing DDC guidebooks and grouping books, arrangement by looking at the same classification number and placing the books on the same shelf anyway. This classification and arrangement has not been maximized due to constraints on the lack of competence of human resources and budget constraints. It is hoped that the results of this research will be able to contribute to the SMP IT Al-Hijrah 2 library so that it will further improvequality, especially in organizing and classifying library materials Penelitian ini mengkaji metode yang digunakan untuk klasifikasi dan penataan barang perpustakaan di SMP IT Al-Hijrah 2, serta tantangan yang dihadapi pengelola dan langkah yang dilakukan untuk mengatasinya. Penentuan penggunaan dan pelaksanaan klasifikasi bahan pustaka menjadi tujuan penelitian ini. dan untuk mempelajari tantangan yang dihadapi manajer dan upaya yang mereka lakukan untuk menyelesaikan tugas mengklasifikasikan dan mengatur item perpustakaan. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif dengan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pengklasifikasian dan Penataan Bahan Pustaka di Perpustakaan Sekolah Menengah Pertama IT Al-Hijrah 2 yaitu: penerapan pengklasifikasian dengan melakukan pendataan buku ke dalam buku induk, menyiapkan buku pedoman DDC dan mengelompokkan buku, penataan dengan melihat nomor klasifikasinya sama dan meletakkan buku tersebut di rak yang sama pula. Pengklasifikasian dan penataan ini belum maksimal karena kendala kurangnya kompetensi SDM dan keterbatasan anggaran. Diharapkan hasil penelitian ini akan dapat memberikan kontribusi kepada perpustakaan SMP IT Al- Hijrah 2 agar semakin meningkatkan kualitas terkhususnya dalam menata dan mengklasifikasikan bahan pustaka.

Downloads

Published

2024-09-05

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.