The Pattern of Islamic Religious Learning In The Tidore Sultanate's Traditional Community

Authors

  • Hendi Sugianto IAIN Ternate
  • Nurmala Buamona Institut Agama Islam Negeri Ternate
  • Kartini Limatahu Institut Agama Islam Negeri Ternate
  • Intan Zilmiani Abdullah Institut Agama Islam Negeri Ternate
  • Intan Permata Institut Agama Islam Negeri Ternate

DOI:

https://doi.org/10.36835/alirfan.v5i2.5756

Keywords:

Learning Patten, Islamic Religion, Tidore’s Sultanate

Abstract

Islam respects local wisdom, as long as local wisdom does not conflict with the teachings of monotheism, Islam always has space for dialogue, then it can merge with the teachings of the local community. The Tidore Sultanate has a strong tradition of Islamic teachings. Although it is not structured as the pattern of Islamic religious learning as usual. The indigenous people of the Tidore Sultanate has a culture of learning that is passed down and rooted so that Islamic teachings remain solid and exist rooted in the indigenous people of the Tidore Sultanate to this day. This study examines the pattern of Islamic religious learning in the Todore sultanate's traditional community which is rooted to this day, even though without an official curriculum from the sultanate, its teachings become a culture in everyday life.

References

Abdullah, T. (2018). Dari Timur Islam Nusantara, Maluku Utara. Jurnal Penelitian Humano, 9(1), 231–240.

Akbar, H. U. dan P. S. (2003). Metodologi Penelitian Sosial. Bumi Aksara.

Anthon Fathanudien, S. A. &. (2015). Partisipasi Masyarakat dalam Mewujudkan Kuningan sebagai Kabupaten Konservasi (Studi di Kabupaten Kuningan). UNIFIKASI : Jurnal Ilmu Hukum, 2(1), 67–90. https://doi.org/10.25134/unifikasi.v2i1.26

Anwar, R. (2022). Rasa Malu Menggambarkan Kwalitas Keimanan Seorang Muslim. Https://Badilag.Mahkamahagung.Go.Id. https://badilag.mahkamahagung.go.id

AR, S. (2020). Peran Guru Agama Dalam Menanamkan Moderasi Beragama. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 3(1), 37–51. https://doi.org/10.36835/al-irfan.v3i1.3715

AR, S., & Supriyadi, M. (2022). Peran Kiai Langgar dalam Merawat Ajaran Islam Wasatiyah di Madura. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1), 679–690. https://doi.org/10.36835/ancoms.v6i1.359

Arlina, N. (2020). Kepemilikan Tanah Adat Suatu Kajian Pada Masyarakat Hukum Adat Tidore (Studi Kasus di Kelurahan Folarora, Kecamatan Tidore, Kota Tidore Kepulauan). De Jure Jurnal Ilmiah Ilmu Hukum, 2(1), 42. https://doi.org/10.33387/dejure.v2i1.3034

As’ad, M. (2010). Tradisi tulis masyarakat Maluku Utara literal tradition of North Maluku’s society. Jurnal Al-Qalam, 16(26), 171–180.

Biklen, R. C. B. dan S. K. (n.d.). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Allyn and Bacon.

Dalidjo, N. (2021). Mengenal Siapa Itu Masyarakat Adat. Https://Aman.or.Id,.

Daud, S. (2022). Sultan Syaifuddin dari Tidore dan Gagasan Negara Modern. Https://Sofyandaudigarasi.Blogspot.Com/2018/09/Sultan-Syaifuddin-Dari-Tidore-Dan.Html. https://sofyandaudigarasi.blogspot.com

Dimyati, J. (2016). Pembelajaran Terpadu. Prenadamedia Group.

Faarouq, M. A. (2021). Wawancara.

Friantary, H. S. dan H. (2019). POLA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PENDIDIKAN INQLUSI BAGI ANAK YANG Hengki. 4, 1–19.

Ihwan Wahid Minu, Rahmat, R., & Muhammad Rafli HI Taher. (2022). Sistem Pemerintahan Kesultanan Tidore Perspektif al-SiyÄsah al-Syar’iyyah di Kota Tidore Kepulauan. BUSTANUL FUQAHA: Jurnal Bidang Hukum Islam, 3(1), 81–99. https://doi.org/10.36701/bustanul.v3i1.524

Jariyah, A. (2018). Formulasi Collective Ection dalam kerjasama pemerintah Daerah Tidore Kepulawan dengan Swasta [Sekolah Tinggi Pembangungan Masyarakat Desa STPMD APMD Yogyakarta]. http://repo.apmd.ac.id/391/1/637_IP_IV_2018_AINUN JARIYAH_14520087.pdf

Kholil, M. (n.d.). Papua Barat, naskah kuna, naskah Islam, naskah Papua, kodikologi. 7(1), 167–184.

Kurniawan, M. S. H. S. dan S. (n.d.). Studi Ilmu Pendidikan Islam. . Ar-Ruzz media.

Makasihu, D. D., Luneto, B., & Otaya, L. G. (2021). Inovasi-Inovasi Terhadap Pendidikan Agama Islam. Al-Bahtsu, 6(1), 10–15.

Malan, M. (2019). Pengaruh Islam Dalam Penyelenggaraan Pemerintahan Kesultanan Ternate. Al-Tadabbur: Kajian Sosial, Peradaban Dan Agama, 5(1), 1–23.

Masri, Y. I. (2018). Representasi Budaya Suku Tidore dalam Trailer Suanggi. Al-Misbah (Jurnal Islamic Studies), 6(1), 1–4. https://doi.org/10.26555/al-misbah.v6i1.2655

Minarti, S. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Amzah.

Muqorobin, M., Hisyam, Z., Mashuri, M., Hanafi, H., Setiyantara, Y., Usman, S., Jamil, M., Fuad, A., Herwanto, P., Setiawan, N., Bari, S., Sari, I., Yamin, M., Aksara, L. M. F., Informatika, J. T., Teknik, F., & Oleo, U. H. (2019). Sistem Informasi Akademik Berbasis Cloud Computing. JIKO (Jurnal Informatika Dan Komputer) UNKHAIR, 5(2), 35–44.

Nomay, U. (2019). Tuhan, Manusia Dan Alam Dalam (Borero Gosimo) Amanat Datuk Moyang Tidore. Al-Qalam, 25(1), 15. https://doi.org/10.31969/alq.v25i1.694

Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun. (2005). Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun. Standar Nasional Pendidikan, 1, 1–95.

Rahman, A. (2022). Administrator, Kanwil MJM Mesjid Nurul Yakin Desa kayasah. Malut.Kemenag.Go.Id. https://malut.kemenag.go.id/read/kanwil-mjm-di-mesjid-nurul-yakin-desa-kayasa

Samsudin Hajatuddin. (2021). Wawancara.

Satrisno, H., & Friantary, H. (2019). Pola Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pendidikan Inqlusi Bagi Anak Yang Berkebutuhan Khusus (ABK) di SDIT Al Aufa Kota Bengkulu. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1. https://doi.org/10.29300/mjppm.v4i1.2371

Sulaiman, D. A. (1967). Pengantar Kumpulan Tiori dan Praktek Pengajaran. Semarang Press.

Surya, M. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Pustaka Bani Quraisy.

Syaifuddin. (2022). Penerapan Hukum Islam di Kesultanan Tidore. Http://Elibrary.Iain-Ternate.Ac.Id. http://elibrary.iain-ternate.ac.id

Tejokusumo, B. (2014). Dinamika Masyarakat Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Geo Edukasi, 3(1).

Yasin, U. (2021). Hasil Wawancara.

Downloads

Published

2022-09-11

How to Cite

Sugianto, H., Buamona, N., Limatahu, K., Abdullah, I. Z., & Permata, I. (2022). The Pattern of Islamic Religious Learning In The Tidore Sultanate’s Traditional Community. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 5(2), 195–216. https://doi.org/10.36835/alirfan.v5i2.5756

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.