PENGARUH KECERDASAN VERBAL-LINGUISTIK DAN KECERDASAN VISUO-SPATIAL TERHADAP KREATIFITAS SISWA

  • Miksan Ansori Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah Tempurrejo Ngawi

Abstract

The study examines the influence of verbal-linguistic intelliegence and visuo-spatial intelliegence towards students' creativity at Islamic Boarding School SMP Islam Al A’la Nganjuk. This research was a quantitative  method. The researcher conducted 50 respondents and used stratified random sampling technique. To collect the data used test and. to analyze data  used regression analyze.

The study revealed the following result. Firstly, verbal-linguistic intelliegence of students at Islamic Boarding School SMP Islam Al A’la Nganjuk affects significantly the students' creativity by 49,6%. Secondly, visuo-spatial intelliegence of students at Islamic Boarding School SMP Islam Al A’la Nganjuk affects significantly students' creativity by 40,7%. Finally, verbal-linguistic intelliegence and visuo-spatial intelliegence affect significantly students' creativity by 58,2%. 

 

Keywords: verbal-linguistic intelliegence, visuo-spatial intelliegence and students' creativity

References

Anik, Pamilu. 2007. Mengembangkan Kreativitas Dan Kecerdasan Anak. Jakarta: Buku Kita

Armstrong, Thomas. 2002. 7 Kinds of Smart. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Baharuddin dan Esa Nur Wahyuni. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta. Ar Ruzz Media.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa. Indonesia. Edisi ke-4. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Femi Olivia. 2009. Gembira Belajar dengan Mind Mapping. Jakarta: PT Elex. Media Komputindo.

Fudiartanta. 2004. Tes Bakat dan Perskalaan Kecerdasan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mar'at, Samsunuwiyati, 2005. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Rosda Karya.

Masykur, Moch. Ag dan Abdul Halim Fathani. 2007. Mathematical Intelegence Cara Cerdas Melatih Otak dan Menanggulangi Kesulitan Belajar. Jogjakarta:Ar-Ruzz Media.

Munandar, Utami. 2002. Kreativitas & Keberbakatan Strategi Mewujudkan. Potensi Kreatif & Bakat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

_____________ 1999. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Musfiroh, 2008. Cerdas Melalui Bermain, Jakarta: Grasindo.

Pribadi, Benny A. 2009. Model Desain System Pembelajaran. Jakarta:PT.Dian Rakyat.

Rahmawati, Yeni dan Kurniati, Euis 2010. Strategi Pengembangan Kreativitas. Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Siswono, Tatag Yuli Eko. 2008. Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Press.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Suryabrata, Sumadi. 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Winkel, W. S.1987. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.
Published
2016-01-07
How to Cite
Ansori, M. (2016). PENGARUH KECERDASAN VERBAL-LINGUISTIK DAN KECERDASAN VISUO-SPATIAL TERHADAP KREATIFITAS SISWA. Al-Lubab : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 2(1), 45-66. https://doi.org/10.19120/al-lubab.v2i1.1725
Section
Articles