Peran Guru Muatan Lokal Agama dalam Memotivasi Anak Belajar Al-Qur’an di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang

  • Abdul Rouf Universitas Darul 'Ulum Jombang
  • Muhtadi Universitas Darul 'Ulum Jombang
Keywords: Religious Local Content Teachers; Motivation to Study the Qur'an.

Abstract

This study aims to describe the role of religious local content teachers in motivating children to learn the Qur'an at Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang.

This research use desciptive qualitative approach. The data collection uses observation, interview, documentation and questionnaire techniques, with inductive analysis techniques and relative frequency distribution.

The research results show that: (1). Profile of teachers of local religious content at Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang not only teaches the Koran but also teaches Al-Qur'an Hadith and Fiqh subjects. (2). The motivation of children to learn the Qur'an at Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang can be said to be quite good. This can be seen from the results of distributing the questionnaire to 25 students or respondents, that the learning motivation of children in the high category reached 12%, the medium category reached 72%, and the low category reached 16%. (3). The role of the religious local content teacher in motivating children to study the Qur'an at Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang is: (a) providing guidance. (b) creating a conducive and enjoyable classroom atmosphere. (c) give an assessment.

Keywords        :           Religious Local Content Teachers; Motivation to Study the Qur'an.

Author Biography

Abdul Rouf, Universitas Darul 'Ulum Jombang

Sumbula : Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya
Fakultas Agama Islam Universitas Darul ‘Ulum Jombang
p-ISSN 2528-2867
e-ISSN 2549-3900

References

Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian, (Jakarta: PT Rineka Cipta, 1995)
Ar-Ramli dkk. Muhammad Syauman. Nikmatnya Menangis Bersama Al-Qur’an, (Jakarta Timur: Istanbul, 2015)
Bahresi, Hussein. Hadits Shahih Al-Jami’ush Shahih Bukhari-Muslim, (Surabaya: CV. Karya Utama, 1990)
Basyir dkk. Hikmat. Tafsir Muyassar, (Jakarta: Darul Haq 2016)
Halimah, Upaya Guru Meningkatkan Motivasi dalam Belajar Membaca Al-Qur’an Melalui Metode Iqra’ Siswa Kelas III SDN Antasan Besar I Banjarmasin, (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Antasari Fakultas Tarbiyah, 2009). hlm. 2 Dari http://idr.uin-antasari.ac.id/2733/1/bab%201-v.pdf
Haq, Muhammad Faisal. Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits kelas III di MI Yaspuri Malang, dari http://etheses.uin-malang.ac.id
Lavitasari, Febri. Peranan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Membaca Al-Qur’an Siswa SMA Negeri Raman Utara, dari http://digilib.metrouniv.ac.id
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007)
Observasi, tanggal 25 Juli 2018.
Observasi, tanggal 25 Juli 2018.
Observasi, tanggal 25 Juli 2018.
Setiawan, Masyuni Weka Hery. Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SDN 134 Kalumpang Kecamatan Bontotiro Kabupaten Bulukumba, (Skripsi, Fakultas Tarbiyah Universitas Islam Negri Alauddin Makassar, 2017), hlm. 3 Dari http://repositori.uin-alauddin.ac.id/1967/1/Masyuni.pdf
Sudijono, Anas. Pengantar Statistic Pendidikan, Ed 1-8, (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008)
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan pendekatan kuantitatif, Kualitatif dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2011)
Usman, Husaini. dan Purnomo Setiady Akbar, Metodologi Penelitian Sosial, (Jakarta, Bumi Aksara, 2014)
Wawancara, dengan Nurul Aini, siswa kelas VI, tanggal 25 Juli 2018.
Wawancara, dengan Riduwan, S.Pd.I, Guru Agama tanggal 25 Juli 2018.
Wawancara, dengan Safitri Wulandari, siswa kelas VI, tanggal 25 Juli 2018.
Published
2023-07-21
How to Cite
Abdul Rouf, & Muhtadi. (2023). Peran Guru Muatan Lokal Agama dalam Memotivasi Anak Belajar Al-Qur’an di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Fatah Japanan Mojowarno Jombang. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 8(1), 71-88. https://doi.org/10.32492/sumbula.v8i1.5424