Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Lembaga Pendidikan Nonformal Kejar Paket C di PKBM Bumi Tulung Saradan Madiun

  • Eny Fatimatuszuhro Pahlawati Universitas Darul 'Ulum Jombang
  • A. Syafi' AS. Universitas Darul 'Ulum Jombang
Keywords: Islamic Religious Learning, Non-formal Education Package C

Abstract

This research aims to describe the Implementation of Islamic Religious Education Learning at Non-formal Education Institutions with the Package C Pursuit Program at PKBM Bumi Tulung Saradan Madiun

This research is a type of qualitative research. Data collection uses observation, interviews and documentation methods. Meanwhile, the data analysis technique uses descriptive analysis.

The research results show that there are several problems in implementing PAI learning. 1) inadequate facilities and infrastructure, 2) lack of subject hours, 3) the expertise of the tutors who teach is also not appropriate to the level they teach and 4) the diversity of students' religious knowledge considering the differences in their different backgrounds. The solutions to overcome these problems are: 1) planning, storing, arranging and deleting unused items, 2) making maximum use of time, 3) tutors should use the best possible methods so that students don't get bored and learning can be fun.

Keywords        :           Islamic Religious Learning, Non-formal Education Package C

References

Aisah, Siti, “Problem dan Solusi Pembelajaran PAI Pada Lembaga Non Formal Bankit Semarang”, Skripsi (Semarang: UIN walisongo Semarang, 2012), hlm. 87
Evertson, Carolyn M. , Manajemen Untuk Guru Sekolah Dasar, (Jakarta, Kencana, 2011)
Hasil Observasi Dalam Kegiatan Pembelajaran Program Paket C di PKBM Bumi Tulung pada tanggal 30 Juni 2020 (Data Primer)
Hasil Observasi Dalam Kegiatan Pembelajaran Program Paket C di PKBM Bumi Tulung pada tanggal 30 Juni 2020 (Data Primer)
Hasil Wawancara Dengan Bapak Wahyu Tri Husodo, S.Pd Guru Agama dan Bahasa Inggris 29 Juni 2020 (Data Primer)
Herdiansyah, Haris, Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial, (Jakarta: Salemba Humanika, 2011)
Ismail, Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM, (Semarang: Rasail Media Group 2009)
Moleong, Lexy J., Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2009)
Muhaimin dan Abdul Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam, (Bandung: Trigenda Karya 1993)
PP. No 32 Th 2013 Tentang Standar Sarana dan Prasarana
Ramayulis, Metode Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: Kalam Mulia, 2008)
Standar Nasional Pendidikan, (PP RI No.19 Tahun 2005) Bab 28 Pasal 28 Ayat 3 Huruf C
Sugiono, Metodologi Penelituan Kombinasi, (Mixed Methods)
Suryadi, Manajemen Mutu Berbasis Sekolah, (Bandung: PT Sarana Panca Karya Nusa, 2009)
Suryadi, Manajemen Mutu Berbasis Sekolah, (Bandung: PT SaranaPanca Karya Nusa, 2009)
Suryobroto, Manajemen Pendidikan Sekolah, (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2004)
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, (Surabaya: Abditama 1997)
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Kamus Besar Indonesia, (Jakarta: Balai Pustaka 1994)
Tohirin, Metode Kualitatif Dalam Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002)
Undang-Undang R.I. Nomor 20 Tahun 2003 Tentang “SISDIKNAS (Sistem Pendidikan Nasional) Beserta Penjelasanya”, (Bandung: Citra Umbara, 2003)
Usman, Husaini, Metodologi Penelitian Sosial, (Jakarta: Bumi Aksara, 2008)
Usman, Moh. Uzer, Menjadi Guru Profesional, (Bandung: Rosdakarya, 2006)
UU No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
Published
2024-06-30
How to Cite
Pahlawati, E. F., & AS., A. S. (2024). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Lembaga Pendidikan Nonformal Kejar Paket C di PKBM Bumi Tulung Saradan Madiun. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 9(1), 40-64. https://doi.org/10.32492/sumbula.v9i1.5683