Penerapan Short Card Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Di MTS Assunniyyah Kencong Jember

  • Zainuri Institut Agama Islam Al-Falah As-sunniyyah Kencong Jember Jawa Timur Indonesia
  • Siti Nurjanah MAN 1 Jember

Abstract

Now, few students are able to master Arabic, even though it is only in written and reading form. So it requires the right methods and media. Researchers found several problems experienced by students, namely the lack of vocabulary mastery as well as the use of passive learning methods and media which caused a monotonous learning system. Under these conditions, the researcher uses an active learning strategy with the card short model to be able to break passive learning into active learning. The purpose of the study was to describe the application of Shord card media and find the results of mastering Arabic vocabulary. Using descriptive qualitative methods, types of field research, technical data analysis using data reduction, and the validity of the data is triangulation. The results with the short media card, students can take part in learning activities well and feel not bored in class, and can memorize vocabulary given by the teacher and then apply it to a reading, are also able to participate actively in learning activities. So the more precise the use of learning media, the better the final results obtained. Keywords: Active learning, Media card short, Mastery of Arabic vocabulary.   Abstrak Kini mulai sedikit siswa yang mampu menguasai bahasa Arab, meskipun dalam bentuk tulisan dan bacaannya saja. Maka memerlukan metode dan media yang tepat. Peneliti menemukan beberapa  masalah yang dialami siswa yaitu kurangnya menguasai kosa kata juga penggunaan metode dan media pembelajaran pasif yang menimbulkan sistem pembelajaran monoton. Dengan kondisi seperti ini peneliti menggunakan strategi active learning model Shord card untuk dapat memecahkan pembelajaran pasif menjadi pembelajaran aktif. Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan penerapan media Shord card dan menemukan hasil penguasaan kosa kata bahasa arab. Menggunakan metode kualitatif deskriptif, jenis penelitian lapangan, teknis analisis data menggunakan reduksi data, dan keabsahan data yaitu triangulasi. Hasil dengan adanya media card short peserta didik dapat mengikuti kegiatan pembelajaran dengan baik dan merasa tidak bosan didalam kelas, dan dapat menghafal kosa kata yang diberikan guru kemudian mengaplikasikan pada sebuah bacaan, juga mampu berpartisipasi aktif dalam kegiatan belajar. Maka semakin tepat dalam menggunakan media pembelajaran semakin baik juga hasil akhir yang diperoleh. Kata kunci: Media Shord card, Penguasaan kosa kata, Pembelajaran efektif.  
Published
2022-11-20
How to Cite
Zainuri, & Siti Nurjanah. (2022). Penerapan Short Card Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Di MTS Assunniyyah Kencong Jember. Lisan An Nathiq : Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 47-57. https://doi.org/10.53515/lan.v4i1.4870
Section
Articles