Urgensi Evaluasi Untuk Pendidikan

Authors

  • Fitri Nur Rohmah Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Khairat Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2954

Keywords:

Evaluation; educational.

Abstract

salah satu kompetensi utama yang harus dimiliki oleh seorang guru adalah mampu melakukan evaluasi dengan baik. Ini penting dilakukan karena tujuan evaluasi selain untuk mengetahui tingkat keberhasilan siswa dan KBM, juga sangat penting digunakan untuk memilih strategi dan metode pembelajaran yang tepat dalam pembelajaran. Penerapan sistem evaluasi yang benar sangat dibutuhkan mengingat tidak semua guru bisa melakukannya. Secara teoritis mungkin mereka memahami evaluasi,tetapimasih banyak yang belum menerapkan langkah-langkah evaluasi yang benar. Oleh karena itu sangat diperlukan pengetahuan tentang langkah pelaksanaan evaluasi yang benar agar hasil evaluasi benar-benar menggambarkan kemampuandan keadaan siswa sehingga hasil evaluasi bisa digunakan sesuai dengan fungsi dan tujuan evalausi dalam pendidikan. Kata kunci: evaluasi, tujuan pendidikan.     One of the main competencies that a teacher must have is able to evaluate well. This is important to do because the purpose of evaluation beside to know the success degree of students and teaching and learning activity, is also very important to choose the appropriate strategies and methods in learning. The Implementation of a correct evaluation system is needed because not all teachers can do it. Scientifically and theorically they understood very well, but applying the correct evaluation steps is still very rare to conduct. Therefore it is necessary to have a knowledge of correct evaluation steps so that evaluation result will really describe the ability and state of student, hopefully the evaluation result can be used as a function and purpose of evalution in education. Keywords: evaluation, educational.

References

Cronbach, L.E. 1963.Course Improvement through Evaluation, dalam Educational Evaluation: Theory and Practice (ed. Worthen, B.R dan Sanders, J.R.) Belmonth: Wardworth Publishing. Co.
Cronbach, L.E. 1970.Essential of Psychology Testing, New York: Harper.
Djemari Mardapi. 2003. Penyusunan Evaluasi Hasil Belajar. Universitas Negeri Yogyakarta. Diktat Kuliah: Tidak diterbitkan.
Ebel, R.L. 1972. Essential of Educational Measurement, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
Mulyadi. 2010. Evaluasi Pendidikan, Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan Agama di Sekolah. Malang: UIN-MALIKI Press.
Scriven, Madaus. 1967. The Methodology of Evaluation dalam Perspective of Curriculum Evaluation. AERA I. (ed. Tyler, R.,et.al.). Chicago: Rand McNally and Company.
Stufflebeam, D.L. 1973. Educational Evaluation and Decision Making. Itasca Illionis: F.E. Peacock Publisher.
Suharsimi Arikunto, 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Zainal Arifin, 2013.Evaluasi Pembelajaran (prinsip teknik dan prosedur). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2017-07-01

How to Cite

Rohmah, F. N. (2017). Urgensi Evaluasi Untuk Pendidikan. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 6(01). https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2954

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.