Transformasi Sistem Pembelajaran di Pondok Pesantren Sidogiri

Authors

  • Abd. Hadi Rohmani STAI Hasan Jufri Bawean

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v6i2.3100

Keywords:

Transformation, Learning System,

Abstract

Sidogiri is one of the major schools, even the oldest in East Java. In its long history, almost three centuries, Sidogiri remain concerned at the development of Islamic education schools, but by doing a number of innovations in learning systems, both from the aspect of the methods and curriculum. One form of amendments is Aliyah-level learning system with the majors, which is actually a learning system such as this is usually only found in vocational schools and colleges. Until now there are five majors developed by Madrasah Aliyah Sidogiri, namely MT, Dakwah, Tenets, Tafsir and Hadith. Policy Department Sidogiri implementing this system is not born in a vacuum without intent, but rather a manifestation of the jargon that had been held firmly, to preserve the old system are still worth taking and adopt a new system that is more relevant to the times. In fact, in terms of teaching methods, Sidogiri yellow book has reached the point of realizing the new system is better than ever before.

References

Arif, Muhammad. 2012. Pondok Pesantren dan Perubahan Sosial, Disertasi. Surabaya: IAIN Surabaya.
Bakhri Mokh, Syaiful. 2004. Kebangkitan Ekonomi Syariah Di Pesantren: Belajar Dari Pengalaman Sidogiri. Pasuruan: Cipta Pustaka Utama.
Ditjen Kelembagaan Agama Islam. 2003. Pola Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pondok Pesantren. Jakarta: Depag RI.
Faozan, Achmad. 2006. Pondok Pesantren dan Pemberdayaan Ekonomi, Ibda’: Jurnal Studi Islam dan Budaya, Vol. 4, No. 1. Purwokerto: LP3M STAIN.
Feillard, Andree. 1999. NU Vis a Vis Negara; Pencarian isi, Bentuk dan Makna, Yogyakarta: LkiS.
Ghazali, Bahri. 2003. Pesantren Berwawasan Lingkungan, Jakarta: CV. Prasasti.
Hasanah, Arifatul. 2003. Renungan Kaum Bersarung Untuk Indonesia Yang Sedang Berkabung. Yogyakarta: Qirtas.
https://sidogiri.net/2017/05/pesantren-lembaga-pencetak-ulama-pembela-bangsa/ diakses pada 12 Juni 2017.
Huda, M., Nuril. 2016. Revitalisasi Madrasah di Wilayah Eksplorasi dan Eksploitasi Migas Blok Cepu, Maraji’: Jurnal Ilmu Keislaman, vol. 2 no. 2, (Surabaya: Kopertais IV.
Huzaimi, Anshory. 2003. Kepesantrenan 3: Buku Pedoman Bagi Wali Santri PP Sidogiri, Pasuruan: Sidogiri Press.
Ihya’ ulumuddin. 2016. Demokrasi Pendidikan Islam Perspektif Muhammad Natsir dan Relevansi dengan Sistem Pendidikan Nasional, Maraji’; Jurnal Ilmu Keislaman, vol. 2, no. 2 . Surabaya: Kopertais IV.
Ismail. 2017. Kecerdasan IQ, EQ Dan SQ Dalam Pembentukan Kepribadian Mukmin, Kabilah. Vol. 2 No. 1 Juni: 170.
Karni, S, Asrori. 2009. Etos Studi Kamum Santri; Wajah Baru Pendidikan Islam, Jakarta: Noura Books Publishing.
Khozin, et al., 2006. Manajemen Pemberdayaan Madrasah. Malang: UMM Press.
Naji, Saifullah. 2011. Jurnal Tamassya. Pasuruan: Sekretariat Ponpes Sidogiri.
Nasih, Munjin. 2015. Kaum Santri Menjawab Problematika Sosial. Malang: UM Press.
Nasir, Ridlwan. 2005. Mencari Format Pendidikan Ideal; Pondok Pesantren Di Tengah Arus Perubahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Peraturan Pemerintah, http://peraturan.go.id/inc/view/ 11e52124d3d35be 4b0f530383 4323536. html, pada tanggal 05 Desember 2017 23:43.
Rimbawan, Yoyok. 2012. Pesantren Dan Ekonomi Kajian Pemberdayaan Ekonomi Pesantren Darul Falah Bendo Mungal Krian Sidoarjo Jawa Timur, Conference Proceedings, AICIS XII. Surabaya: 5-8 November.
Rizal Ahmad, Syamsul. 2001. Transformasi Corak Edukasi Dalam Sistem Pendidikan pesantren, Jurnal Ta’lim, vol. 9, no. 2. Bandung: Upi Press.
Rosidin. 2016. Problematika Pendidikan Islam Perspektif Maqasid shariah, Maraji’: Jurnal Ilmu Keislaman, vol 3, No. 1. Surabaya: Kopertais IV.
Syafruddin, Amir. Pesantren Pembangkit Moral Bangsa, www.pikiran–rakyat.com (diakses pada 03 Januari 2017).
Ta’rifin, Ahmad, dkk. Formalisasi dan Transformasi Pendidikan Pesantren, http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/Penelitian/article/view/244. Diakses pada 12 Juni 2017.
Tafsir, Ahmad. 2005. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Team Redaksi Majalah Ijtihad. 2006. Jejak Langkah Masyayikh Sidogiri. Pasuruan: OMIM PPS.
Undang-Undang Sisdiknas no. 20 tahun 2003. 2009. Bandung: Fokus Media.
Wahid, Marzuki. 1999. Pesantren Masa Depan. Bandung: Pustaka Hidayah.
Wardi, Moh. 2014. Modernisasi Mu’allimin. Ta’limuna, Vol 7 No 1. Maret
Wardi, Moh. 2017. Pengembangan Entrepreneurship Berbasis Experiential Learning Di Pesantren Al-Amien Prenduan SumenepDan Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan. Ph.D . diss., Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
www.sidogiri.net/madrasah/ diakses pada 16 Juni 2017.
Yasmadi. 2002. Modernisasi Pesantren; Kritik Nurcholis Majid Terhadap Pendidikan Islam Tradisional. Jakarta: Quantum Teaching.
Zainuddin, M. dkk. 2005. Dalam kata pengantar buku Horizon Baru Pengembangan Pendidikan Islam. Malang: IUN Press.

Downloads

Published

2017-12-28

How to Cite

Rohmani, A. H. (2017). Transformasi Sistem Pembelajaran di Pondok Pesantren Sidogiri. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 6(02). https://doi.org/10.32806/jf.v6i2.3100

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.