Pemahaman Islam dan Kristen Menurut Pandangan M. Talbi ‘Iyalullah: Afkar Jadidah Fi ‘Alaqah Al–Muslimin’

As the object of Muslim-Christian dialogue, M. Talbi studied the heritage of the spiritual value of a religion that follows the biblical tradition

Authors

  • Ellya Rakhmawati Mahasiswa Program Doktor Psikologi Pendidikan Islam Universitas
  • M. Amin Abdullah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Tri Suyati. Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v9i2.3300

Keywords:

M. Talbi, Dialogue, Muslim, Christian.

Abstract

In M. Talbi’s view, we see a more practical dimension than in Arkoun’s view, and so on. M. Talbi describes dialogue as one of the most important parts for humanity to be religious and humane, to be fully committed to the will of God. Christians and Muslims together make peace and justice between two religious communities. As the object of Muslim-Christian dialogue, M. Talbi studied the heritage of the spiritual value of a religion that follows the biblical tradition. M. Talbi also explained that from the Qur’anic perspective, dialogue is a religious issue commanded by Revelation. The entire Revelation as M. Talbi sees in the Qur’anic sentence, commands the people, the Prophet, the Muslims, to engage in dialogue with men in general, and especially with believers from the religion of the book. The essence of religious understanding of dialogue is "reconciliation or the organization of new relationships".

References

Al-Mukhassass d'Ibn Sïda: études et index, éd. Imprimerie Officielle, Tunis, 1956

Biographies Aghlabides Extraites des Madarik du Cadi Iyād (Critical Edition), éd. Imprimerie Officielle De La République Tunisienne, Tunis, 1968.

Étude d’histoire ifrîqiyenne et de Civilisation Musulmane Médiévale, éd. Université de Tunis, Tunis, 1982.

Histoire Générale de la Tunisie (Collective Book), Tome II « Le Moyen Âge », éd. Société Tunisienne de Diffusion, Tunis, 1965.

Ibn Khaldûn et l'Histoire, éd. Société Tunisienne De Diffusion, Tunis, 1965, Rééd. Maison Tunisienne De L'édition, Tunis, 1973, rééd. Cartaginoiseries, Carthage, 2006.

Imam Feisal Abdul Rauf. -. Co-founder and Chairman of the Board of the Cordoba Initiative; Founder of the ASMA Society (American Society forMuslim Advancement); Imam of Masjid Al-Farah, NY, NY, USA.

Islam en dialogue, éd. Maison Tunisienne D'édition, Tunis, 1970.

Islam et Dialogue, Réflexion Sur un Thème D'actualité, éd. Maison Tunisienne D'édition, Tunis, 1972.

Jordan. 2009. A Common Word Between Us and You. The Royal Aal Al–Bayt Institute For Islamic Thought.

L'émirat aghlabide (186-296/800-909): Histoire Politique, éd. Adrien Maisonneuve, Paris, 1966 (ISBN 2-7200-0493-6).

Lih. Giulio Basetti–Sani, O. F. M. Louis Massignon (1883–1962), Christian Ecumenist. Prophet of Intereligious Reconciliation; Diedit dan Diterjemahkan oleh Allan Harris Cutler (Chicago, 1974).

Muslim in Dialogue, hlm. 472–472 (kursif, oleh penulis)

Naumann, Nils. 2013. Harapan Kaum Muslim Terhadap Paus Fransiskus. http://www.dw.com/id/harapan-kaum-muslim-terhadap-paus-fransiskus/a-16681321

W.M. Watt. Islamic Revelation in the Modern World, Edinburgh, 1970, hlm. 121, dikutip oleh Talbi dalam “Islam and Dialogue”, hlm. 88. Untuk informasi lebih lanjut mengenai posisi Watt tentang pokok ini, lihat W.M. Watt, “Thoughts on Muslim–Christian Dialogue”, dalam Hamdard Islamicus, Vol. I Number 1 (Summer, 1978), hlm. 1–52; Idem, Islam and Christianity Today. A Contribution to Dialogue, London 1983 (edisi Bahasa Indonesia, Islam dan Kristen. Suatu Sumbangan Pemikiran untuk Dialog, diterjemahkan oleh E. Syafrudien, Jakarta 1991); Idem, Muslim–Christian Encounters, London 1991.

Woly, Nicolas, J. 2008. Perjumpaan di Serambi Imam: Suatu Studi Tentang Pandangan Para Teolog Muslim dan Kristen Mengenai Hubungan Antar Agama. Jakarta: Gunung Mulia

Referensi Buku:

Biografi singkat M. Talbi yang dikutip dari beberapa sumber: Muslim In Dialogue, hlm. 473.

Biografi singkat M. Talbi yang dikutip dari beberapa sumber: Muslim In Dialogue, hlm. 111: Christianity Through Non–Christian Eyes, hlm. 82: Richard J. Rousseau, S.J (peny.), Christianity and Islam: The Struggling Dialogue (Pennsylvania 1985), hlm. 53.

Esai ini adalah bentuk final dari kuliah yang diberikannya di Roma dan Tunis. Versi Bahasa Inggris dipublikasikan untuk pertama kali dalam Encounter: Documents for Muslim–Christian Understanding, No. 11 & 12, Januari and February 1975. Kemudian diterbitkan kembali dua kali: pertama dalam Rousseau (peny.), Christianity and Islam: The Struggling Dialogue, hlm. 53–73, dan kemudian dalam Griffiths (peny.), Christianity Through Non–Christian Eyes, hlm. 82–101. Studi ini menggunakan versi dalam Griffiths dan selanjutnya disebut sebagai “Islam and Dialogue”.



Ibid, loc. Cit: Christianity and Islam: The Struggling Dialogue, hlm. 84; Terjemahan dan Transliterasi Ayat–ayat Qur’an adalah oleh Talbi (Penulis bertanggungjawab untuk terjemahan dari Bahasa Inggris ke Bahasa Indonesia).

Ibid, loc. Cit: Christianity and Islam: The Struggling Dialogue, hlm. 54; Terjemahan dan transliterasi ayat–ayat Qur’an adalah oleh Talbi (Penulis bertanggungjawab untuk terjemahan dari Bahasa Inggris ke Bahasa Indonesia)

Ibid, hlm. 90–91 (Kursif oleh Talbi, sedangkan tambahan dalam kurung oleh penulis). Penulis bernama Woly, Nicolas, J. 2008. Perjumpaan di Serambi Imam: Suatu studi tentang Pandangan Para Teolog Muslim dan Kristen Mengenai Hubungan Antar Agama. Jakarta: Gunung Mulia.

Lihat Askari, Spiritual Quest, hlm. 24–28; Inter–Religion, hlm. 122-128.

Muslim in Dialogue, hlm. 472–472 (kursif, oleh penulis)

Studi ini merujuk pula esai Talbi “Religious Liberty: A Muslim Perspective” dalam Muslims in Dialogue, hlm. 465–482. Esai ini diterbitkan dalam L. Swidler (peny.), Religious Liberty and Human Rights in Nations and in Religions (Philadelphia / New York, 1987), hlm. 175–187

Referensi lain:

http://www.dw.com/id/masa-depan-agama-di-dunia/g-37344902. Masa Depan Agama di Dunia.

Downloads

Published

2019-08-13

How to Cite

Rakhmawati, E., Abdullah, M. A., & Suyati., T. (2019). Pemahaman Islam dan Kristen Menurut Pandangan M. Talbi ‘Iyalullah: Afkar Jadidah Fi ‘Alaqah Al–Muslimin’: As the object of Muslim-Christian dialogue, M. Talbi studied the heritage of the spiritual value of a religion that follows the biblical tradition. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 8(01), 1086–1102. https://doi.org/10.32806/jf.v9i2.3300

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.