Kepemimpinan dan Organisasi Pembelajar untuk Membangun Budaya Adaptif Korporasi dalam Merespon Perubahan
DOI:
https://doi.org/10.32806/jf.v12i02.4162Keywords:
Kepemimpinan, Organisasi Pembelajar, Budaya Pembelajar, PerubahanAbstract
Perubahan merupakan issu utama dalam suatu organisasi, tidak terkecuali pada organisasi korporasi. Tuntutan akan kualitas layanan dari stakeholder selalu menggema dari waktu ke waktu. Organisasi korporasi hendaknya harus mampu merespon dan memenuhi kualitas layanan dimaksud. Dinamika perkembangan dan perubahan menuntut pemimpin dapat mendesain organisasinya menjadi organisasi pembelajar untuk mendorong seluruh anggota/karyawan organisasi menjadi insan pembelajar dengan budaya belajar. Organisasi korporasi tetap akan eksis, dapat memberikan pelayanan sesuai dengan selera dan tuntutan stakeholder. Dengan budaya belajar pula, organisasi korporasi akan semakin terbuka terhadap perubahan dan mudah beradaptasi serta mampu bersaing di arena global. Organisasi korporasi yang kuat adalah organisasi korporasi yang mampu merespon perubahan masa depan yang semakin kompleks. Hal ini mustahil terjadi tanpa di backup oleh kepemimpinan organisasi korporasi yang kuat hanya dapat di desain oleh pemimpin yang kuat/efektif (strong/leader). Pemimpin yang kuat/efektif adalah pemimpin yang senantiasa berikhtiar belajar dan membangun budaya belajar dalam organisasinya.References
Cook, Marshall J, How to Be a Great Coach (terjemah Paul Alfried Rajoe), Pt Bhuana Ilmu Populer, Jakarta, 2004.
Danim, Sudarwan, Visi Baru Manajemen Sekolah Dari Unit Birikrasi ke Lembaga Akademik, PT Bumi Aksara, Jakarta, 2007.
Danim, Sudarwan, Kepemimpinan Transformasional Dalam Komunitas Organisasi Pembelajaran, PT Bumi Aksara, Jakarta, 2003.
Fundation Druker, A Leader to Leader Guide, Drucker Fundation, New York.
Gary Yulk, Kepemimpinan Dalam Organisasi, Jakarta: Victory Jaya Abadi, 1994.
Gazpers Vincent, TQM, Gramedia Pustaka Utama, Jakarta, 2002
Indrawijaya Adan I, Perubahan dan Pengembangan Organisasi, Sinar Baru Bandung, 1989.
Indrafachrudi Soekarto, Bagaimana Memimpin Sekolah Yang Efektif, Ghalia Indonesia, 1996.
Johnson Spenccer, Who Moverd May Cheese? (Terjemag Juni Prakoso) Elex Media Komputindo, 2002.
Kamariah Aan, Triatna Cepi, Visionary Leadership, Bumi Aksara, Bandung, 2006.
Kartono Kartini, Pemimpin dan Kepemimpinan, Raja Grafindo Persada, 2006.
Keith Davus & JhonW. Newstrom, Perilaku Dalam Organisasi, Jakarta : Erlangga, 1985.
Mangku Negara Prabu, Perilaku dan Budaya Organisasi, Refika Aditama, Bandung, 2005.
Maxwell John, Developing the Leader Within You (Terjemag Anton Adiwiyoto), Binarupa Aksara, 1995.
Maxwell John C, The Right to Lead (Terjemah Meiliana Purnama), Mitra Media, 2002.
McKenna Regis, The Regis Touch New Marketing Strategis For Uncertain Times, Wesley Publishing Company, 1985.
Mulyasa, Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Remaja Rosda Karya, Bandung, 2005.
Paul Hersey and Blanchard Ken, Manajemen Perilaku Organisasi; Pendayagunaan Sumberdaya Manusia, (Terjemah Agus Dharma), Gelora Aksara Pratama, 1982.
Robbins Stephen P, Teori Organisasi Struktur, Desain dan Aplikasi (Terjemah Yusuf Udaya) Arcon, 1994.
Robert B. Maddux,team Building, Terampil Membangun Tim Yang Gandal, Jakarta; Erlangga, 2002.
Robin Sharma, Leadersip Wisdom, Harper Collins Publisher, Ltd. Toronto, Canada.
Safaria Triantoro, Kepemimpinan, Graha Ilmu, 2004.
Said Mas’ud, Kepemimpinan, UIN Malang Press, 2007.
Siagian Sondang P., Manajemen Abad 21, Bumi Aksara, 2000.
Siagian Sondang P., Teori dan Praktik Kepemimpinan, Rineka Cipta, 1999.
Stephen Robbins, Perilaku Organisasi, Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer, 1996.
Syafaruddin, Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan, Grasindo, 2005.
The Drucher Foundation, a Leader to Leader Guid, (Terjemah Michael Elvin Setiadi), Elex Media Komputindo, 2005.
Thoha Miftah, Kepemimpinan Dalam Manajemen, Raja Grafindo Persada, Jakarta, 1983.
Tobroni, The Spiritual Leadership, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing your paper with Al FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam means that the author or authors retain the copyright in the paper. Al Ihkam granted an exclusive non commercial reuse license by the author(s), but the author(s) are able to put the paper onto a website, distribute it to colleagues, give it to students, use it in your thesis etc, so long as the use is not directed at commercial advantage or toward private monetary gain. The author(s) can reuse the figures and tables and other information contained in their paper published by FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam in future papers or work without having to ask anyone for permission, provided that the figures, tables or other information that is included in the new paper or work properly references the published paper as the source of the figures, tables or other information, and the new paper or work is not direct at private monetary gain or commercial advantage.
FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge & be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.
FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam Open Access articles are distributed under this Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International License (CC BY-NC). Articles can be read and shared for noncommercial purposes under the following conditions:
BY: Attribution must be given to the original source (Attribution)
NC: Works may not be used for commercial purposes (Noncommercial)