Analisis Bukalapak Sebagai Media E-Commerce Produk

Authors

  • Auzar Mahendra Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Fifi Hamawati
  • Randicha Hamandia

Keywords:

Bulalapak, E-Commerce, Products

Abstract

The research objective is to analyze the relationship between Bukalapak as a product E-Commerce media. The problem in this research is that several online businesses use e-commerce services because almost all online business owners use internet media, especially the use of Bukalapak.com media to reach a broad market and market regularly outside the city of Palembang. The research methodology used is descriptive qualitative method using data collection techniques including observation, interviews and documentation. The results of the research show that it can help and greatly facilitate the buying and selling system, especially for business people and increase revenue results by conducting marketing that directly cooperates and reaches widely in Indonesia to introduce businesses to business people through Bukalapak. The turnover of business people, for example, reaches 1) The application service fee is only 0.5 percent. 2) There is an opportunity to increase transactions up to 15 times. 3) Buyer trust increases when they see the Super Seller logo. 4) There is an unlimited free shipping bonus. 5) There is an exclusive cashback voucher. 6) Pelapak gets a 5 percent bonus from the promotion budget. Tujuan penelitian adalah menganalisis hubungan antara Bukalapak sebagai media produk E-Commerce. Permasalahan dalam penelitian ini adalah beberapa pelaku bisnis online menggunakan layanan e-commerce karena hampir semua pemilik bisnis online menggunakan media internet khususnya penggunaan media Bukalapak.com untuk menjangkau pasar yang luas dan pasar secara reguler di luar kota Palembang. Metodologi penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif dengan menggunakan teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dapat membantu dan sangat memudahkan sistem jual beli khususnya bagi para pelaku bisnis dan meningkatkan hasil pendapatan dengan melakukan pemasaran yang langsung menjalin kerjasama dan menjangkau secara luas di Indonesia untuk memperkenalkan bisnis kepada para pelaku bisnis melalui Bukalapak. Omzet para pebisnis misalnya mencapai 1) Biaya jasa aplikasi hanya 0,5 persen. 2) Ada peluang untuk meningkatkan transaksi hingga 15 kali lipat. 3) Kepercayaan pembeli meningkat ketika melihat logo Super Seller. 4) Ada bonus pengiriman gratis tanpa batas. 5) Ada voucher cashback eksklusif. 6) Pelapak mendapat bonus 5 persen dari anggaran promosi.

Downloads

Published

2024-03-05

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.