Sekolah Ramah Anak dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam pada Jenjang Pendidikan Dasar

Authors

  • Indah Candrasari Universitas Muhammadiyah Malang
  • M. Nurul Humaidi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Syamsul Arifin Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v16i02.6260

Keywords:

Sekolah Ramah Anak, Pendidikan Agama Islam, Pendidikan Dasar

Abstract

Child Friendly Schools are a place to realize the goals of Islamic Religious Education which upholds human dignity, especially in the process of education and child care. The right and correct education and upbringing of students will determine the quality of human beings who are intellectually intelligent and have noble attitudes and behavior. The purpose of this study was to determine the concept of Child Friendly Schools at the basic education level according to the Child Protection Law Number 14 of 2014 and its relevance to Islamic education. This study uses a qualitative approach with a literature review method. Data collection techniques using documentation: editing, organizing, and finding. The results of this study indicate that Child Friendly Schools are the embodiment of a harmonious, safe, and friendly education model based on the principles of non-discrimination, the best interests of children, respecting children's views, and good management of all child-friendly education programs. Child-friendly education has a strong relevance and connection with Islamic education because Islamic education is also a systematic effort carried out in order to develop the potential of students through the provision of educational services that are humanist, inclusive, and uphold the dignity of children. Therefore, Islamic education sees child-friendly education as an inseparable part of the concept of education both ontologically and epistemologically

References

Adianto, S., Ikhsan, M., & Oye, S. Penilaian Autentik Pada Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7. 2. (2020).

Adya, K., Solihin, I., Ruswandi, U., Erihadiana, M., & Buana. Moderasi Islam Dalam Pembelajaran PAI Melalui Model Pembelajaran Konstekstual Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung. Ciencias , Jurnal Pengembangan Pendidikan, 3, 2, (2020).

Alfina, A., & Anwar, R. N. Manajemen Sekolah Ramah Anak Paud Inklusi. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4, 1, (2020). https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.

Amnda, V., Wulandari, S., Wulandari, S., Syah, S. N., Restari, Y. A., Anwar, F., Arifin, Z., & Padang, U. N. Bentuk dan Dampak Perilaku Bullying. 5, 1. (2020). https://doi.org/10.34125/kp.v5i1.

Aprilia Ramadhani, & Sofia Retnowati. Depresi Pada Remaja Korban Bullying. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 9 (Desember, 2013).

Asep A. Aziz., D. Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 18, 20, (2020), 112. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.

Aulia, S., & Meutia, Z. D. Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Pada Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 1, 1, (2021), 34–47. https://doi.org/10.22373/jrpm.v1i1.

Bachtiar, M. Y. Pembelajaran Berbasis Ramah Anak Taman Kanak-Kanak Di Kecamatan Bontotiro Kabupaten Bulukumba. Instruksional, 1, 2 (2020), 131. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.

Citrawathi, D. M. Pengembangan Model Pendidikan Kesehatan Integratif dan Kolaboratif di Sekolah. Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA IV (2014).

Fahmi, A. Jurnal Visionary ( VIS ) Prodi AP April 2021 UNDIKMA 2021 Implementasi Program Sekolah Ramah Anak Dalam Proses Pembelajaran Agus Fahmi FIPP UNDIKMA Email : fahmi_ap@ikipmataram.ac.id Jurnal Visionary ( VIS ) Volume 6 Nomor 1 Prodi AP April 2021 UNDIKMA 20. Jurnal Visionary (VIS), 6, (April, 2021).

Fitriani, R. Anak dalam Melindungi dan Memenuhi Hak-hak Anak. Jurnal Hukum : Samudra Keadilan, 11, 2, (2016).

Hanur, B. S., & Avif, S. Melayani Dengan Hati : Menghapus Diskriminasi dan Segregesi antara Anak Reguler dengan Anak Berkebutuhan Khusus melalui Sekolah inklusif YBPK Kota Kediri. Jurnal Al-Hikmah, 6, 1, 2018).

Hidayat, R. Moderasi Beragama: Arah Baru Pendidikan Agama Islam (PAI). Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 6, 2, (2021), 135. https://doi.org/10.29240/belajea.v6i2.

Https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-pengaduan-anak-2016-2020, n.d.

Kanthi&Maghfiroh. Perlindungan Hak Anak Perspektif Pendidikan Islam Ibn Khaldun. Jurnal Cakrawala, X(2, 2015).

Khotimah, Husnul. Mas Roro, D. W. L. Pengaruh pembelajaran afektif terhadap sikap hormat siswa kepada guru. HOLISTIKA : Jurnal Ilmiah PGSD, 1, 2, (2017), https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/2505

Makhromi. Pendidik Yang Berjiwa Mendidik: Upaya Mewujudkan Pendidikan Humanis Perspektif Tradisi Pendidikan Islam. (2017). مجلة اسيوط للدراسات البيئة, العدد الحا(1), 43. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Marzuki. “ PENDAHULUAN Jika diperhatikan isi Undang-Undang Dasar 1945, ada dua hal pokok terkait dengan pendidikan nasional, yaitu: Jurnal Penelitian Humaniora, 17 , 2, (2012).

Mayssara, A. Abo Hassanin Supervised, A. Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (2014)..

Munirah. Sistem Pendidikan di Indonesia antara Keinginan dan Realita. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2. 2, (2015).

Munirah. Sistem Pendidikan di Indonesia antara Keinginan dan Realita. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2, 2 (2015)..

Na’mah, L. Pendidikan Berbasis Parenting Sebagai Simbiosis Peran Ganda Seorang Ibu. vol.5, No. 4, (2017).

Nursaadah, N. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 63. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.

Perdana, N. S. Analisis Hubungan Jumlah Rombongan Belajar dan Jumalh Peserta Didik Per Rombongan Belajar Dengan Mutu Lulusan. In منشورات جامعة دمشق (Vol. 1999, Issue December).

Rahman, M. H. Metode Mendidik Akhlak Anak Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1, 2, (2019), 30. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i2.

Sari, reni novrita, & Agung, ivan muhammad. Pemaafan dan Kecenderungan Perilaku Bullying pada Siswa Korban Bullying. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 11, (Jun, 2015).

Satriya, B. (2011). Anak Membutuhkan Penegak Hukum Humanis. Jurnal Konstitusi, 8 (5).

Shunhaji, A. Pendidikan Ramah Anak Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Madinatur Rahmah. Kordinat Vol. XVIII No. 2 Oktober 2019, XVIII.

Sirait, S. C. (2017). Tanggung Jawab Pemerintah Untuk Memberikan Pendidikan Kepada Anak Terlantar Dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. De Lega Lata, 2, 1, (2019).

Sodiq, M. J. Pemikiran Pendidikan al-Ghazali. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7, 2, (2017). https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).136-152

Suhendro, E. “Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Diniâ€, Vol. 5, No. 3, (2020), 133–140. https://doi.org/10.14421/jga.2020.

Sulastyaningrum, R., Martono, T., & Wahyono, B. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritualterhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Peserta Didik Kelas XI IPS diSMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017/2018. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4,2, (2019).

Sulfemi Wahyu Bagja. Pengelolaan Manajemen Sekolah yang Efektif Dan Unggul Wahyu. -, 02, 09. (2012).

Sulistyaningsih, W., & Ervika, E. Kecemasan Anak Korban Bullying : Efektifitas Terapi Menulis Ekspresif Menurunkan Kecemasan. Psychopolytan : Jurnal Psikologi, 4,1, (2020) https://doi.org/10.36341/psi.v4i1.1307

Sulistyowati, E. Pembelajaran PAI Di Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Tematik. Jurnal Al-Bidayah, 4, 1. (2012b).

Susilowati, L. Persiapan Sekolah Ramah Anak Di Salatiga: Pemetaan Kebutuhan Dan Identifikasi Masalah Dari Perspektif Peserta Didik. Kritis, 26, 1, (2018), 1–21. https://doi.org/10.24246/kritis.v26i1p1-21

Tanaka, A. Strategi Pencegahan dan Penanganan Kekerasan Terhadap Anak. 12, 2, (2016).

Widodo. Strategi Peningkatan Aktivitas Jasmani Siswa Sekolah Dasar Di Indonesia Strategies for Increasing Physical Activity for Elementary School Students Beyond Subject Matter of Physical , Sport , and Health. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, Vol. 20, Nomor 2, (Juni 2014)

Willy Yuberto Andrisma, S. Pembagian Harta Waris Dalam Adat Tionghoa Di Kecamatan Ilir Timur I Kota Palembang, 1, 14 (June 2007).

Yaniawati, R. Poppy. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Campuran. (Bandung: PT Refika Aditama. Bandung, 2016)

Yohana. Indeks Komposit Kesejahteraan Anak. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 9, (2016)..

Yosada, K. R., & Kurniati, A. Menciptakan Sekolah Ramah Anak. Jurnal pendidikan dasar perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5, 2, (2019). https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.

Downloads

Published

2023-01-04

How to Cite

Candrasari, I., Humaidi, M. N. ., & Arifin, S. . (2023). Sekolah Ramah Anak dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam pada Jenjang Pendidikan Dasar. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 11(02), 59–77. https://doi.org/10.32806/jf.v16i02.6260

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.