Strategi Pembinaan Akhlak Santri Yang Berusia Di Bawah 10 Tahun

  • Shofwatal Qolbiyyah Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
Keywords: Morals; coaching; Students; Strategy

Abstract

This study aims to find out how the moral development strategy of students under the age of 10 years at TPQ Al-Ma'ruf Sukorame Lamongan and what factors are supporting and inhibiting the implementation of the coaching and how to overcome them.

This research is a qualitative research, taking the background of TPQ Al-Ma'ruf Sukorame Lamongan. Data collection is done by observation, interviews, and documentation. Data analysis in this study uses data reduction, data display and conclusion.

From the results of this study, it shows that the strategy of moral development of students under the age of 10 years at TPQ Al-Ma'ruf Sukorame Lamongan uses several methods, namely the habituation method, the noble exemplary method (uswah hasanah), the demonstration method, the advice method, the exemplary method. story.

Author Biography

Shofwatal Qolbiyyah, Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang

Sumbula : Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya
Fakultas Agama Islam Universitas Darul ‘Ulum Jombang
p-ISSN 2528-2867
e-ISSN 2549-3900

References

Ahid, Nur, Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam, (Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2010)
Al-Ghazali, Imam, Ihya’ Ulum al-Din, terj. Ismail Ya‟kub (Beirut: Dar al Fikr, 2011)
Anwar, Rosihan, Akhlak Tasawuf, (Bandung: CV Pustaka Setia, 2010)
Baradja, Umar, Bimbingan Akhlak, (Jakarta: Pustaka Amani, 1993)
Darajat, Muhaiminah, Upaya Guru Pndidikan Islam Dalam Pembinaan Akhlak Siswa-siswi SD Negeri Ungaran 1 Yogyakarta, (Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah, 2009)
Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahannya, (Bandung: PT Sygma Examedia Arkanleema, 2009)
Departemen Agama RI, Pondok Pesantren dan Madrasah Diniyah, Pertumbuhan dan Perkembangan, (Jakarta : Dirjen kelembagaan Agama Islam, 2013)
Evaliani, Dwi Rosa, dalam digilib.unila.ac.id/930/9/BAB%20II.pdf, diakses pada 22 Mei 2020
Fikri, Kepala TPQ dan Ustadz TPQ Al-Ma’ruf Sukorame Lamongan, Wawancara, Lamongan: 05 Juni 2020
Indrakusuma, Amir Daien, Pengantar Ilmu Pendidikan, (Surabaya: Usaha Nasional, 2011)
Jalaluddin, Psikologi Agama (Jakarta, Rajawali Pers, 2011)
Manis, Si, Pengertian Metode Bercerita, Tujuan, Fungsi, Manfaat, Bentuk, Jenis, Kelebihan, Dan Kekurangan Metode Pembelajaran Bercerita, 2019
Maskawaih, Ibnu, Tahdzib Al-Akhlaq wa Tathhir A’raaq (Beirut: Mansyurah Dar Al-Maktabah, 1389 H) Cet. 2
Minfitriyah, Ustadzah TPQ Al-Ma’ruf Sukorame-Lamongan, wawancara 05 Juni 2020
Minfitriyah, Ustadzah TPQ Al-Ma’ruf Sukorame-Lamongan, Wawancara, Lamongan: 05 Juni 2020
Muhtadi, “Peran Orang Tua Terhadap Pembinaan Akhlak Anak dalam Perspektif Pendidikan Islam” dalam Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya, Vol 2, No. 2 Januari-Juni 2017
Nana Syaodih Sukmadinata, “Metode Penelitian Pendidikan” (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2011)
Pemerintah Republik Indonesia, Undang-Undang R.I. Nomor 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional (Bandung: Citra Umbara, 2003)
Praptama, Bagus Penanaman Akhlak Santri di TPA an-Nur Perum Pulau Singkep Taman Asri Sukabumi Bandar Lampung, (Lampung: Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Intan Lampung, 2016)
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, (Bandung: Alfabeta, 2011)
Suyeni, Sri, Wali Santri TPQ Al-Ma’ruf Sukorame Lamongan, Wawancara, Lamongan 05 Juni 2020
Zabidi, Imam, Ringkasan Hadist Shahih Muslim, (Jakarta: Pustaka Amani, 2002)
Zaini, Syahminan, Arti Anak Bagi Seorang Muslim (Surabaya: Al-Ikhlas, 1982)
Zuhairini dkk, Metodologi Pendidikan Islam, (Malang: Universitas Negeri Malang, 2004)(dalam footnote)
Published
2021-06-30