Implementation of Progressive Islamic Education from KH. Ahmad Dahlan's Emancipation Perspective in Progressive Islamic Education

Authors

  • Samsuriadi Samsuriadi Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Bahaking Rama Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Rusli Malli Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Amirah Mawardi Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v13i01.7482

Keywords:

KH. Ahmad Dahlan, Islamic Education, Emansipation

Abstract

This research will examine KH. Ahmad Dahlan's thoughts on progressive Islamic education, including the development of religious education. This research uses a qualitative approach with literature analysis to examine various works and thoughts of KH Ahmad Dahlan. The research findings are that KH Ahmad Dahlan's thoughts on progressive Islamic education emphasize the development of socio-emotional, intellectual, moral, and creative potential. The concept of interfaith education that he promoted education does not discriminate against religion, allowing Muhammadiyah schools to accept students from various religious backgrounds. In addition, the implementation of KH. Ahmad Dahlan's thought leads three main concepts: humanization, liberalization, and emancipation perspectives. The humanization perspective emphasizes gender equality in education, the liberalization perspective on awareness of social reality and local culture, and the emancipation perspective on individual liberation from stagnant thinking.

References

Abdul Halim Soebahar, (2002) Wawasan Baru Pendidikan Islam, (Jakarta: Kalam Mulia)

Abdullah, A., & DS, N. D. N. (2021). Pendidikan Humanis Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Islamic Resources, 17(2), 76-94.

Abidin, Z. (2017). Kesetaraan gender dan emansipasi perempuan dalam pendidikan Islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(01), 1-17

Achmad, G. H. (2021). Refleksi Pemikiran Pembaharuan Pendidikan Islam Kh. Ahmad Dahlan terhadap Problematika Pendidikan Islam. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), 4329-4339.

Ahmad, F. (2015). Pemikiran KH Ahmad Dahlan tentang pendidikan dan implementasinya di SMP Muhammadiyah 6 Yogyakarta tahun 2014/2015. Profetika: Jurnal Studi Islam, 16(2), 144-154.

Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 1-26.

Al-Abrasy, A. (1969). At-Tarbiyatul Islamiyah wa Falasafatuha.

Al-Attas, S. M. A. N. (1972). Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu/Syed Muhammad Naquib al-Attas. ABIM.

Alfiansyah, Alfiansyah, and Fajriyah Fajriyah. “SOCIAL MEDIA AS A PUBLIC SPHEREMENGUATNYA GERAKAN ISLAM KONSERVATIF DALAM DUNIA PENDIDIKAN.” Molang: Journal Of Islamic Education 1, no. 01 (2023).

Ali, M., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2016). Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan KH Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 4(1), 43-58.

Amirah Mawardi, “Studi Pemikiran...,h 97-102.

Amka, A. (2019). Filsafat pendidikan. 21. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 3(1), 45-64.

Arlen, D., Sudjarwo, S., & Sinaga, R. M. (2014). Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan dalam Bidang Sosial dan Pendidikan. Jurnal Studi Sosial/Journal of Social Studies, 2(4).

Armedyatama, F. (2021). Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. An-Nuha, 1(1), 11-18.

Aslamiyah, S. S. (2013). Problematika pendidikan islam di Indonesia. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 5.

Awaluddin, A., & Saputro, A. D. (2020). Rekontruksi Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan Dalam Pendidikan Islam Berkemajuan. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(2), 182-204

Baharuddin, M. P., & Wahyuni, E. N. Hadits. Kendala lain adalah kurangnya keikutsertaan guru mata pelajaran lain dalam memberikan motivasi kepada peserta didik untuk mempelajari dan mempraktekkan ajaran dan nilai-nilai al-Qur’an Hadits sebagai sumber utama ajaran Islam sekaligus menjadi pegangan dan pedoman dalam kehidupan.

Bakar, M. Y. A. (2015). Problematika Pendidikan Islam di Indonesia. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 1(1), 99-123.

Busroli, A. (2019). Pendidikan akhlak Ibnu Miskawaih dan Imam al-Ghazali dan relevansinya dengan pendidikan karakter di Indonesia. AT-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 71-94.

Chaer, M. T. (2017). Islam dan Pendidikan Cinta Damai. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 73-94.

Charles Kurzman (ed), Wacana Islam Liberal Pemikiran Islam Kontemporer tentang Isu-Isu Global, Penerjemah: Bahrul Ulum dkk, (Jakarta: Paramadina, 2001), hal. XI.

Chubbi Syauqi, (2022) Dalam sejarah pendidikan Indonesia, Peorbakawatja (1968).

Creswell, J. W. (2010). Research design pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Yogyakarta: pustaka pelajar.

Dahlan, M. (2014). KH Ahmad Dahlan sebagai Tokoh Pembaharu. Jurnal Adabiyah Vol. XIV Nomor, 122.

Fadhilah, N. (2016). Model Bimbingan Belajar Behavioristik dan Pandangannya dalam Perspektif Islam. HIKMATUNA, 2(2).

Fandi Ahmad, (2015) “Pemikiran Kh Ahmad Dahlan Tentang Pendidikan Dan Implementasinya Di SMP Muhammadiyah 6 Yogyakarta Tahun 2014/2015,” Profetika, Jurnal Studi Islam, Vol. 16, No. 2 (Desember 2015).

Farida, S. (2016). Pendidikan karakter dalam prespektif islam. KABILAH: Journal of Social Community, 1(1), 198-207.

Hakim, Abdul, and Pauli Anggraini. “ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN TEACHING ISLAMIC STUDIES: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES.” Molang: Journal Of Islamic Education 1, no. 02 (2023): 57–69.

Hamami, T. (2016). Membangkitkan Kembali Ruh Pendidikan Muhammadiyah. Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam, 1(1).

Hamzah, K. H. W. A. (1998). Mas Mansyur: Tentang Islam dan Muhammadiyah. Yogyakarta: Hanindita

Hanipudin, S. (2020). Pendidikan Islam Berkemajuan Dalam Pemikiran Haedar Nashir. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 305-320.

Hasan, F. (2010). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif KH Ahmad Dahlan. Harun, N. (1995). Islam Rasional; Gagasan dan Pemikiran. Bandung: Penerbit Mizan. Haris, A. H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Al- Munawwarah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 64-82.

Hermawanti, Y., & Nisrokha, N. (2020). Konsep Pendidikan Islam Menurut Kh Ahmad Dahlan. Promis, 1(1), 20-30.

Hikmawati, I. L. (2017). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Islam Berkemajuan Menurut Muhammadiyah (Doctoral dissertation, IAIN SALATIGA).

Jalal, A. F. (1977). Min usul al-tarbiyah fi al-Islam. Mesir: tpn.

Jean Paul Sartre, Eksistensialisme dan Humanisme, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002)

Kaharuddin, K. (2021). Kualitatif: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 1-8.

Kurniawan, S., & Mahrus, E. (2011). Jejak pemikiran tokoh pendidikan Islam: Ibnu Sina, Al-Ghazali, Ibn Khaldun, Muhammad Abduh, Muhammad Iqbal, Hassan al- Banna, Syed Muhammad Naquib al-Attas, KH Ahmad Dahlan, KH Hasyim Asy'ari, Hamka, Basiuni Imran, Hasan Langgulung, Azyumardi Azra. Ar-Ruzz Media.

Rahman, Mufiqur Islam Madura Islam konsevatif? Dengan pendekatan PAI Multikultural (Malang; Madza Media, 2023), 5

Downloads

Published

2024-08-12

How to Cite

Samsuriadi, S., Rama, B., Malli, R. ., & Mawardi, A. . (2024). Implementation of Progressive Islamic Education from KH. Ahmad Dahlan’s Emancipation Perspective in Progressive Islamic Education. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 13(01), 123=135. https://doi.org/10.32806/jf.v13i01.7482

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.