Islamisasi Nusantara dan Sejarah Sosial Pendidikan Islam

Penulis

  • M. Miftah Alfiani Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Samiha Suweleh Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Lilis Kholifatul Jannah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Choirul Mahfud Institut Teknologi Sepuluh Nopember

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v9i2.3431

Kata Kunci:

Islamisation, a social history, and Islamic education

Abstrak

The process of entering Islam in Indonesia and to do with the development of Islamic education in the days before the arrival of Islam. The role of the muballigh and trader from Saudi who make trade relations with the Indonesian people really help the process of the entry of Islam in Indonesia. Apart from trade then followed up by the religious teacher and sufi travelers. The history of Islamic education had come to very pertaining to Islamic history so there is period history among them a period of classic, Islamic education a middle period and modern period. The process of Islamic education at first goes on not just limited to one place and time it, but wherever and whenever when there was contact between muballigh, merchants and natives, then at that moment also was also conducted. Islamic education system at first raged on in a family environment, but is expanding in surau, the mosque, and eventually go on home the nobles.

Referensi

Azra, Azyumardi. Historiografi Islam Kontemporer: Wacana, Aktualitas dan Aktor Sejarah, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2002.
Dahlan, Muhidin. Sosialisme Religius; Suatu Jalan Keempat?, Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2000.
Dawam, Ainurrafiq dan Ahmad T, Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren, Yogyakarta: Listafariska Putra, 2005.
Fadjar, Malik A. Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Fajar Dunia, 1999.
Hasbullah, Sejarah Pendidikan Islam Di Indonesia: Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1999.
Husni Thoyar. Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembukuan, 2004.
Mahfud, Choirul. Politik Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.
_____________, Chinese Muslim Community Development in Contemporary Indonesia: Experiences of PITI in East Java, Studia Islamika 25 (3), 2018
Sada, Heru Juabdin, Kebutuhan Dasar Manusia dalam Perspektif Pendidikan Islam, Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol 8, No 2 (2017).
Syafaruddin. Menajemen Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press, 2005.
Thaba, Abdul Aziz, Islam dan Negara dalam Politik Orde Baru, Jakarta: Gema Insani Press, 1998.
Tilaar, H.A.R. Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo, 2004.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasiona.. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia, 2003.
Yatim, Badri, Sejarah Islam di Indonesia, Jakarta: Depag, 1998.
Yuliati, Reny dan Munajat, Ade. 2008. Ilmu Pengetahuan Sosial: SD/MI Kelas V. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Zubaidi. Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2019-08-13

Cara Mengutip

Alfiani, M. M., Suweleh, S., Jannah, L. K., & Mahfud, C. (2019). Islamisasi Nusantara dan Sejarah Sosial Pendidikan Islam. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 8(01), 1122–1136. https://doi.org/10.32806/jf.v9i2.3431

Terbitan

Bagian

Articles

Artikel paling banyak dibaca berdasarkan penulis yang sama

Obs.: Plugin ini minimal membutuhkan satu plugin statistik/laporan aktif. Jika plugin statistik menghasilkan lebih dari satu metrik, pilihlah metrik utama pada pengaturan halaman admin dan/atau pada halaman pengaturan manajer jurnal.