Principal as an Agent of Change in Improving Educators' Human Resources at MTS Al-Washliyah Tembung

Authors

  • Hasana Fadilla Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nasrul Saykur Chaniago North Sumatra State Islamic University

DOI:

https://doi.org/10.32806/jf.v13i01.7617

Keywords:

Quality improvement; Human resource change management; Innovative strategies.

Abstract

This article examines the principal's role in human resource change management in improving the quality of teaching human resources, which is required to encourage innovation and progress in all aspects of education actively. This is due to several factors that influence the development of education, where dynamic and rapid changes demand the active role of the principal as a motivator, leader, and director of human resources in schools. This research uses a qualitative case study type, data obtained through in-depth interviews with administrators and members of MTs Al-Washliyah Tembung, participant observation, and documentation. This research data analysis uses Miles & Huberman, namely with three stages, namely (a) data condensation, (b) data display, and (c) conclusion drawing. The results of this study indicate that principals can create schools that can adapt to the dynamics of change, create an inspiring learning environment by producing superior educational human resources, and are ready to face future challenges. This research recommends. Strengthening the Principal's Role in Implementing Innovative Strategies in Change Management and Encouraging Collaboration and Communication: this recommendation includes developing and implementing innovative programs that encourage the development of human resources and creating a collaborative culture in schools through fostering open communication and teamwork

References

Abdulloh, & Mahdali, F. (2022). Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan melalui Peran Kepala Sekolah. Studia Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageriahttp://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageria/index

Abrori, M., & Muali, C. (2020). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jumpa: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/jumpa

Arifin, S. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Upaya Mewujudkan Perubahan Sekolah.

Aswaruddin. (2021). Manajemen Pendidikan Konsep & Teori. Undhar Press.

Ayudia, C. (2020). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkanpartisipasi Orang Tua Di Sdn Kecamatan Pariaman Utara Kota Pariaman. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 100–831.

Baro’ah. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1).

Dacholfany, M. I. (2017). Inisiasi Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia Islami Di Indonesia Dalam Menghadapi Era Globalisasi. At-Tajdid, 1(1).

Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif dalam Menciptakan Sekolah Efektif. Jurnal Tarbiyah , 23, 23–44.

Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). Kebijakan Dan Inovasi Pendidikan: Arah Pendidikan di Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Jamin, A., Hasanah, I. A., & Albaniah, T. (2021). Kepala Sekolah Sebagai Sumber Daya Manusia Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru: Studi Kasus MAN 3 Kota Jambi. Jurnal Pengajaran Dan Kajian Islam, 1(1), 54–63.

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138

Kosman. (2022). Peran Pengawas Sebagai Agen Perubahan Pendidikan Islam Di Indonesia. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.

Kuswaeri, I. (2017). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidika, 2(02).

Marpaung, S. F. (2021). Etika Manajemen. Perdana Mulya Sarana.

Murwantini, S. (2017). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Perubahan Di Sekolah Menengah Kejuruan Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Taman Vokasi, 5(2), 196–202. http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/tamanvokasi

Muttaqien, M. I., Mustofa, L., Yumnansa, F. R., Malik, M. M., & Buzairi, M. (2023). Peran Kepemimpinan dalam Membangun Model Pembaharuan Lembaga Pendidikan The Role of Leadership in Building a Renewal Model for Educational Institutions. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(1). https://doi.org/10.56338/jks.v7i1.4918

Nasir, M., Basalamah, J., & Murfat, M. Z. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Situasional, Budaya Organisasi Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai. Celebes Equilibrum Journal, 1(2), 1–11.

Nurnaningsih, Norrahman, R. A., & Wibowo, T. S. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia dalam Konteks Manajemen Pendidikan. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2). https://journal.banjaresepacific.com/index.php/jimr

Pianda. (2018). Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).

Purnama, B. J. (2016). Optimalisasi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY, 12(2), 27.

Rahmadi. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian. Antasari Press.

Ristianti, M., & Annur, S. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Educator dalam Meningkatkan Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi. 3(2). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageriahttp://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/studiamanageria/index

Riyatuljannah, T. (2020). Peran Dan Fungsi Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Sekolah Efektif Di Lingkungan Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 1–13. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/al-aulad

Safrijal, F. T. (2023). Kepemimpinan Dalam Pendidikan. Economica Didactica, 4, 1–5.

Salamah, umi. (2019). Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Kualifikasi Dan Kompetensi Akademik. Evaluasi. Evaluasi, 3(1), 61–73. https://doi.org/http://doi.org/10.32478/evaluasi .v3i1.230

Sayuti, F. (2016). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 3(1). https://doi.org/10.1080/13603120903244879

Siahaan, A. (2018). Kepemimpinan Pendidikan. Cv. Widya Puspita.

Sugiarto, & Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3).

Sugiyanto, E., & Abdullah, G. (2022). Peran Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Budaya Sekolah Adiwiyata di Smp Negeri 1 Lasem Kabupaten Rembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6).

Sumardi, Sufi, I. S., Nurfaizi, & Umiati. (2023). Peran Kepemimpinan Sebagai Agen Perubahan Dalam Menyelenggarakan Sekolah Penggerak. Jurnal Pendidikan Widya Tama, 20(2).

Susmiyati, S. (2023). Mendongkrak Profesionalitas Kinerja Guru Madrasah.

Tanjung, R., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar Kata kunci. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Wibawani, D. T., Wiyono, B. B., & Benty, D. D. N. (2019). Kepemimpinan visioner kepala sekolah sebagai pemimpin perubahan dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/

Yanto, T., Syaodih, C., Puspitasari, D., Septima, D., & Restiana, R. (2023). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di SDN Bojongsoang 1. AL-AFKAR: Journal for Islamic Studies, 6(2), 366–377. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v6i2.574

Yuliandari, N. P. S., Gunawan, I. G. D., Jatiyasa, I. W., Binawati, N. W. S., & Diatmika, I. D. G. N. (2023). Pendidikan Karakter dan Moralitas Dalam Ajaran Catur Guru. Jayapangus Press Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 3(1). https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/metta

Downloads

Published

2024-06-09

How to Cite

Fadilla, H., & Saykur Chaniago, N. . (2024). Principal as an Agent of Change in Improving Educators’ Human Resources at MTS Al-Washliyah Tembung. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 13(01), 108–122. https://doi.org/10.32806/jf.v13i01.7617

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.