Reaktualisasi Behavioristic Approach Dalam Mengatasi Learning Difficulty
DOI:
https://doi.org/10.32806/jf.v16i02.6265Keywords:
Approach, Behavioristic, Learning DifficultyAbstract
The diverse characteristics of students are a separate problem for educators in choosing and using the right approach. Learning difficulties experienced by students are also often difficult problems to solve, so teachers are required to find effective solutions in the context of classroom learning. The method used in this research is qualitative with the type of library research. The results of this study show that learning using a behavioristic approach is highly recommended for an educator because this approach tends to make learning more meaningful. Learning difficulties experienced by students can be overcome more when a teacher uses a behavioristic approach with operant conditioning techniques because this approach is oriented towards changes in behavior that appear in the environment through the learning process. Constructive changes in student behavior can be achieved so that the difficulties found can be overcomeReferences
Anam, Mohammad Syamsul & Wasis D Dwiyogo, “Teori Belajar Behavioristik dan Implikasinya dalam Pembelajaran,†Universitas Negeri Malang, 2019.
Desmita, Psikologi Perkembangan. Bandung. PT Remaja Rosdakarya, 2005.
Dhori, Muhammad. “Analisis Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Belajar Mengajar di SD Negeri 7 Kayuagungâ€, Heutagogia: Jurnal of Islamic Education, Vol. 1, No 1, (Juni, 2021).
Habiburrahman, Diagnosis Kesulitan Belajar dan Pengajaran Remidi dalam Pendidikan IPA. Jakarta: Depdikbud, 2006.
Hasna, Naela Rif’atul. dkk., "Mengatasi Kesulitan Belajar Melalui Konseling Behavioristik Dengan Teknik Operant Conditioning Pada Siswa Kelas VIII SMPN 3 Bae Kudus", Muria Research Guidance and Counselling Journal, Vol. 1, No. 2, (Oktober, 2022).
Ismail, “Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Aktif di Sekolahâ€, Jurnal Edukasi, Vol. 2, No. 1, (Januari, 2016).
Jamaris, Martini. Kesulitan Belajar Perspektif, Assessmen dan Penanggulanganya. (Jakarta: Yayasan Penamas Murni, 2009).
Jamaris, Martini. Kesulitan Belajar Perspektif, Assessmen dan Penanggulanganya. Jakarta: Yayasan Penamas Murni, 2009.
Maghfhirah, Siti & Maemonah, “Pemikiran Behaviorisme Dalam Pendidikan (Study Pendidikan Anak Usia Dini)â€, Jurnal Bunayya, Vol. VI, No. 2, (Juli-Desember, 2019)
Muazzaroh, Faizatul. “Reaktualisasi Pendidikan Behavioristik,†Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam STAI Syaichona Moh. Cholil Bangkalan, Vol. 8, No. 2 (2017).
Muflihin, Muh. Hizbul. “Aplikasi dan Implikasi Teori Behaviorisme dalam Pembelajaran (Analisis Strategis Inovasi Pembelajaran ),†Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 1 No. 2, (2009), 11.
Muhadjir, Noeng. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin, 1996.
Muktar, Muhtafi. “Pendidikan Behavioristik Dan Aktualisasinyaâ€, Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 1, (2019).
Nahar, Novi Irwan. “Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaranâ€, Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 1 (Desember, 2016).
Nasution, Umaruddin. & Casmini Casmini, “Integrasi Pemikiran Imam Al-Ghazali & Ivan Pavlov Dalam Membentuk Prilaku Peserta Didik,†INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 25, No. 1 (2020).
Rofiqi & M. Mansyur, “Sinergitas Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dengan Guru Bimbingan Konseling (BK) Dalam Mengatasi Kenakalan Siswa di SMP Negeri 2 Pegantenan,†DA’WA: Jurnal Bimbingan Penyuluhan & Konseling Islam Vol. 1, No. 2, (2022).
Rofiqi, "Pendidikan Islam di Era Industri 4.0 (Studi Analisis Terhadap Tantangan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam)", FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Islam, Vol. 10, (2019).
Sipayun, Zenriahman & Hotmaulina Sihotang, “Peranan Belajar Behaviorisme dalam Hubungannya dengan Teknologi Pendidikan Serta Implikasinya dalam Pembelajaranâ€, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 4, No. 5 (Oktober, 2022).
Sugianto, Hendi & Mawardi Djamaluddin, “Pembinaan Al-Akhlaq Al- Karimah Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Probolinggo, Jawa Timur, Indonesia,†Dayah: Journal of Islamic Education, Vol. 4, No. 1 (2021).
Sujanto, Agus. Psikologi Umum. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
Yudhawati, Ratna & Dany Haryanto, Teori-Teori Dasar Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.